Aamot siktar på Europa

OSLO Schibsted höjer ambitionerna. Företaget vill inte bara vara ett skandinaviskt medieföretag med gratistidningar
i vissa städer. Det vill också använda sitt försprång inom elektroniska medier i Europa. På hemmaplan tar koncernen upp kampen med Google.

Under strecket
Publicerad
Annons

Under det tredje kvartalet har Schibsted visat en mycket stor aktivitet i lanseringen av nya produkter. Enbart den nya söktjänsten Sesam som lanserades den 1 november, belastar resultatet för tredje kvartal med 12 miljoner kronor. Kostnaden för det fjärde kvartalet blir ännu högre, 45 miljoner kronor.

Det gör att resultatet efter skatt sjunker från 185 miljoner norska kronor tredje kvartalet 2004, till 158 miljoner kronor för samma period i år. Även omsättningen minskar, från 2 336 miljoner kronor till 2 260 miljoner kronor. Det beror på att gratistidningen 20 minuter i Schweiz sålts och därmed inte längre finns med i räkenskaperna. Dessutom har den svenska kronan försvagats, vilket ger mindre inkomster räknat i norska kronor.
– Justerat för detta är emellertid den underliggande tillväxten god, säger Trond Berger som är finansdirektör för Schibsted.

Annons
Annons
Annons