X
Annons
X
Recension

Popkulturens död Aagård och Kazmierska hittar punken i alt-right-rörelsen

Artister som pumpar ut välmanikyrerade monologer skrivna av pr-byråer och spelar på boutiquefestivaler i stället för i tält och lera.
Journalisterna Martin Aagård och Natalia Kazmierska sörjer popkulturens mer yviga och subversiva uttryck. Daniel Björk har läst en
underhållande bok som hade mått bra av ett teoretiskt ramverk. 

Högerextrema demonstranter i Charlottesville den 11 augusti ifjol och författarna Martin Aagård och Natalia Kazmierska. Foto: Mykal McEldowney/AP och Atlas

Att läsa ”Popkulturens död” av Martin Aagård och Natalia Kazmierska, två kulturjournalister på Aftonbladet, är som att lyssna på en oerhört underhållande och anekdotfylld middagskonversation, om än en väldigt lång sådan. Eller kanske som att se en ståuppföreställning om denna förmodade död, fylld av fyndiga punchlines. 

Detta är alltså en lunta som dryper av dryga dråpligheter och jag fruktar att den i våra humorbefriade tider alltför ofta kommer att läsas med gravallvarlig röst. Däremot lär den inte, vilket ju ofta är fallet nuförtiden, kritiseras för att inte ha gjort en fullständig maktanalys. Själva tesen i boken är nämligen att de som har mycket makt och på olika sätt är "överprivilegierade" (läs: vit medelklass) har tagit död på populärkulturen med sin välansade smak och oförmåga till yviga, subversiva uttryck.

Högerextrema demonstranter i Charlottesville den 11 augusti ifjol och författarna Martin Aagård och Natalia Kazmierska.

Foto: Mykal McEldowney/AP och Atlas Bild 1 av 2

Britney Spears – en popkulturell rebell?

Foto: Debby Wong/IBL Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X