KommentarScenvår 2017

Ylva Lagercrantz Spindler:Scenkonst blir motstånd mot förtrycket

Ylva Lagercrantz Spindler
Sara Parkman och Samantha Ohlanders i ”Fäboland” på Riksteatern, en av alla uppsättningar som visas under Scenkonstbiennalen i Norrköping och som fick långa ovationer.
Sara Parkman och Samantha Ohlanders i ”Fäboland” på Riksteatern, en av alla uppsättningar som visas under Scenkonstbiennalen i Norrköping och som fick långa ovationer. Foto: Märta Thisner

Mord, arresteringar och trakasserier tillhör vardagen för många scenkonstnärer som vågar vara regimkritiska. Hotet mot den oberoende kulturen var ett tema på årets scenkonstbiennal, rapporterar Ylva Lagercrantz Spindler.

Publicerad
”Våroffer” i koreografi av Marie Chouinard gästspelade även på Göteborgsoperan 2013.

”Våroffer” i koreografi av Marie Chouinard gästspelade även på Göteborgsoperan 2013.

Foto: BERND UHLIG
Annons

Exakt samma sak är på väg att hända i Polen, viskar bänkgrannen från Warszawa oroligt i mitt öra.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons