RecensionSommarens konstutställningar 2017
Kraften finns i det fula och skeva
Tal R liknar sitt skapande vid att drömma: ”Du bestämmer inte vad du ska drömma, du drömmer det du behöver drömma om.” Resultatet av drygt 20 års kreativt flöde fyller nu flera av Louisianas stora salar.
När Tal R (Tal Rosenzweig, född 1967) gick på Konstakademien i Köpenhamn på 90-talet ansågs det vara helt ute att måla. De var ett fåtal elever som kämpade för att hävda måleriets fortsatta relevans. Där startade Tal R sitt sökande efter ett måleriskt språk som skulle fungera i samtiden. Han beskriver sin arbetsprocess som en labyrint där han växlar fritt mellan olika stilar, format och material. Ofta relaterar han till de tidiga modernisterna – Munch, Picasso, Matisse är påtagligt närvarande i många målningar – men han förankrar konstverken i vår tid. Han gör det genom att medvetet ge dem ett visst mått av slarvighet eller tafflighet.
Det perfekta är inte ett mål för Tal R, utan det är i skevheten som han hittar kraften. Dukarna ser helt enkelt aldrig riktigt välmålade ut – även om de faktiskt är det. Det är nästan alltid något som inte stämmer. Färgen är för kladdig eller för tunn. Eller så är kompositionen för rörig. Tal R:s konst är varken pretentiös eller ironisk. Han är ute efter att skapa kontakt mellan betraktaren och konstverket.