”Vi satte Trump i Vita huset” – så blev Facebook verktyget

Cambridge Analyticas nu avstängda vd påstår att han satte en av USA:s mest kontroversiella presidenter i Vita huset – med hjälp av Facebook. Bakom bolagets inblandning i valkampanjen finns stora pengar, etablerade högerprofiler – och en otippad dataspecialist.

Sandra Johansson
Publicerad
Annons

NEW YORK ”Vi gjorde all efterforskning, all data, alla analyser, vi drev allt digitalt kampanjande, all tv-kampanj och vår data låg till grund för hela strategin”. Så beskriver Cambridge Analyticas vd Alexander Nix hur bolaget fick Donald Trump in i Vita huset.

Uttalandet görs i en hemlig videoinspelning som brittiska tv-kanalen Channel 4 gjort. I videon skryter Nix också om hur bolaget planterar ut så kallade ”honeytraps” som exempelvis att muta en politiker och smygfilma eller ”sända vackra kvinnor” i hopp om att en politisk motståndare ska trampa i fällan och skapa sin egen sexskandal. Om sina informationskampanjer säger vd:n att budskapen ”inte nödvändigtvis behöver vara sanna, bara folk tror på det”. Nix uppger att han träffat Trump ”många gånger”.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons