RecensionSommarens konst 2018
Afrika tar över i Berlin – med nytt sätt att tänka
Postkolonialism, mångfald och feminism är i fokus på Berlins tionde konstbiennal. Utställningen är skapad av ett curatorteam som alla har rötter i Afrika. Anna Nittve fastnar speciellt för ett verk som anspelar såväl på Preussens som Haitis historia.
Den tionde upplagan av Berlins stora konstbiennal har lånat sin titel från Tina Turners 80-talshit ”We don’t need another hero”. Det är en politisk utställning – men den delar inte ut pekpinnar. Istället tar den hjälp av konstnärer för att visa på nya förhållningssätt till världen. Några mantran som jag fångar upp under presskonferensen är: Vi behöver inga fler så kallade ”hjältar” i form av maktfullkomliga politiska ledare. Vi behöver samarbete. Vi behöver se på historien med nya ögon och vi behöver lära oss nya sätt att tänka. Det är viktigare att ställa frågor än att hitta förenklade svar.
Sydafrikanska curatorn Gabi Ngcobo har skapat utställningen tillsammans med en liten grupp kollegor. De kommer från olika länder och världsdelar, har skilda intressen och inriktningar. Alla är svarta. Majoriteten av de inbjudna konstnärerna är från Afrika eller har sina rötter där.