Analys
När Instabox och Budbee går samman bildas en ny leveransjätte. Bakom samgåendet finns en större trend. Riskkapitalägarna tycker att det är dags för bolagen att bli stora – så att de kan bli lönsamma.
I somras skrev den amerikanska tidskriften The Atlantic en artikel om att det var slut på subventionerna av millennial-generationens livsstil. Efter många år av billiga taxiresor, matleveranser och paketbud hade verkligheten nu kommit ikapp. Det var dags att betala vad det faktiskt kostade att leverera alla dessa tjänster – och det visade sig att det var rätt dyrt.
Det är samma verklighet som nu kommit ikapp både svenska startups och konsumenter. Under många år ledde historiskt låga räntor till en överentusiasm hos investerare kring tillväxt och hög risk. Startups kunde – och fick gärna – bränna pengar för att vinna marknadsandelar. Tanken var att nya vanor skulle etableras hos konsumenterna, stordriftsfördelar skulle uppstå och sedan skulle marknaden normaliseras (läs: prishöjningar och lägre konkurrens).