Recension
Magisk cirkuspoesi öppnar festivalen
Göteborgs dans- och teaterfestival lägger ribban högt med invigningsföreställningen av fransmannen James Thierrée. Ett surrealistiskt verk med dans, nycirkus, musik och ett scenrum i rörelse – uttryck som utmärker festivalen.
Det är folkfest i Göteborg. Årliga Kulturkalaset bjuder på musik, gatugyckel och globala gatukök. Mitt i denna eufori startar Göteborgs dans- och teaterfestival, på nytt förlagd till augusti efter några försök med maj. Tio dagar internationell scenkonst, utvald av en synnerligen meriterad curatortrio som söker samtid, reflektion, närvaro och gott konstnärligt hantverk.
Programmets nivå placeras högt med invigningsföreställningen ”La grenouille avait raison” (”Grodan hade rätt”) av James Thierrée och hans franska nycirkustrupp La Compagnie du Hanneton. Detta poetiskt surrealistiska verk rymmer ett ljuvligt spektrum av de uttryck som utmärker festivalen: dans, nycirkus, musik, performance och ett scenrum i ständig rörelse.