ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

RecensionTeater

(Macbeth)

Inget tvivel i dimman – här ska vankas blodbad

Hannes Meidal och Maia Hansson Bergqvist som paret Macbeth med Christina Schollin som Drottningen (liggande).
Hannes Meidal och Maia Hansson Bergqvist som paret Macbeth med Christina Schollin som Drottningen (liggande). Foto: Sören Vilks

Yxmord, hyckleri och framtidsängslan är dominerande ingredienser i ”(Macbeth)” som bjuder på starka bilder, fint (grovt) skådespeleri med den dimmiga skotska heden som stämningsskapande omgivning. 

Sara Granath
Publicerad

Firma Ohlin och Meidal har gjort det till sitt varumärke att göra nya versioner av kända texter, som ”Hamlet” (belönad med SvD:s Thaliapris 2017), ”Faust” och ”Rövare”. Nu har turen kommit till ”Macbeth”, Shakespeares rakaste och tydligaste tragedi, även om tre spåkunniga häxsystrar fördunklar handlingen något litet. 

På Dramatens stora scen har de satt parentes runt titeln, ”(Macbeth)”, vilket är en genomgående tanke i uppsättningen i regi av Jens Ohlin själv, även om jag inte blir helt på det klara med de två månformade streckens betydelse. 

Laddar…