Paradoxmässa lockar spelare från hela världen

Paradox mässa PDXCON ordnas i Stockholm i helgen. Fler än 1 000 spelare och omkring 100 internationella journalister väntas besöka evenemanget. Omkring 50 personer har köpt exklusiva biljetter för tusentals kronor, för att bland annat få gå på workshops och se hur spelens ljud blir till.
Paradox mässa PDXCON ordnas i Stockholm i helgen. Fler än 1 000 spelare och omkring 100 internationella journalister väntas besöka evenemanget. Omkring 50 personer har köpt exklusiva biljetter för tusentals kronor, för att bland annat få gå på workshops och se hur spelens ljud blir till. Foto: Gustav Sjöholm/TT

Fler än 1 000 spelare vallfärdar till Stockholm när det svenska spelbolaget Paradox ordnar mässa.

Rachel Saunders har rest från Storbritannien för att delta, och ser det som ovanligt att ett spelbolag är så pass öppet.

TT TT
Publicerad
Ljuddesignern Björn Iversen vid Paradox använder ett svärd och en sköld för att visa hur man kan göra ljud till spel, för en grupp spelare från hela världen som rest till Stockholm för att spela, umgås och träffa skaparna av spel som "Europa universalis" och "Stellaris".

Ljuddesignern Björn Iversen vid Paradox använder ett svärd och en sköld för att visa hur man kan göra ljud till spel, för en grupp spelare från hela världen som rest till Stockholm för att spela, umgås och träffa skaparna av spel som "Europa universalis" och "Stellaris".

Foto: Gustav Sjöholm/TT
"Jag är nyfiken och det känns roligt att vara här och träffa alla fantastiska människor" säger Messelina Loncin, 22, från belgiska Antwerpen.

"Jag är nyfiken och det känns roligt att vara här och träffa alla fantastiska människor" säger Messelina Loncin, 22, från belgiska Antwerpen.

Foto: Gustav Sjöholm/TT
Britten Rachel Saunders hoppas på att få jobb på Paradox, men säger också att hon verkligen gillar deras spel. "Som ett spelskapande företag är de väldigt öppna och ärliga mot sina fans", säger hon.

Britten Rachel Saunders hoppas på att få jobb på Paradox, men säger också att hon verkligen gillar deras spel. "Som ett spelskapande företag är de väldigt öppna och ärliga mot sina fans", säger hon.

Foto: Gustav Sjöholm/TT
Med hjälp av grönsaker, en banjo och allt annat man kan tänka sig skapas ljud med helt andra innebörder i Paradox spel.

Med hjälp av grönsaker, en banjo och allt annat man kan tänka sig skapas ljud med helt andra innebörder i Paradox spel.

Foto: Gustav Sjöholm/TT
Annons

Ur ett sammanträdesrum i spelbolaget Paradox lokaler kommer dramatiska ljud. Ben knäcks, flygplan susar förbi samtidigt som en hund tassar vidare.

Det är ljuddesignern Björn Iversen som visar upp för en grupp på omkring tolv personer hur ljuden till spel som "Europa universalis 4", "Crusader kings 2 ", "Hearts of iron 4" och "Stellaris" blir till.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons