”Konsten måste tillåtas att vara oanvändbar”

Filmer som ”En man som heter Ove” erhöll sex miljoner vardera i så kallat automatstöd. Foto: Alamy, Magnus Hjalmarson Neideman Illustration: Jennifer Dysell
Filmer som ”En man som heter Ove” erhöll sex miljoner vardera i så kallat automatstöd. Foto: Alamy, Magnus Hjalmarson Neideman Illustration: Jennifer Dysell

En kulturminister som inte inser kulturens väsen är farlig för det fria ordet. Ett samhälle som signalerar att kulturen inte är livsnödvändig utan något man kan både ha och mista bäddar för en ängslighet bland utövarna. Del 4 av 8.

SvD
Publicerad
Lars Strannegård, född 1969, är professor i företagsekonomi och rektor vid Handelshögskolan i Stockholm.

Lars Strannegård, född 1969, är professor i företagsekonomi och rektor vid Handelshögskolan i Stockholm.

Foto: Ari Luostarinen
Annons

Ibland försöker debattörer frammana bilden av att vi lever i ett land där ”utmanande samtidskonst” alltid prioriteras framför annan, det som hålls fram som ”klassisk, tidlös konst”. Därför vore det bra om Kulturrådet, Filminstitutet, Konstnärsnämnden och andra som finansierar kultur regelbundet försökte nå ut med information om hur bidragsfördelningen verkligen ser ut.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons