Hongkong kritiserar public service-bolag

En myndighetsledd granskning av Hongkongs public service-bolag RTHK beskriver brister i det redaktionella arbetet, vilket indikerar att medieinstitutionen kommer att omorganiseras. Det väcker oro för pressfriheten i staden.

TT-Reuters
Publicerad
Annons

Radio Television Hong Kong (RTHK) grundades 1928 och är det enda oberoende, offentligt finansierade mediehuset på kinesisk mark. I dess stadgar garanteras redaktionellt oberoende.

Men RTHK har genom sin rapportering kring protesterna i staden upprört såväl Hongkongs styre som polisen och centralregimen i Peking. RTHK har i flera av sina granskningar gått hårt åt myndigheterna.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons