Ingrosso om uppköpet: ”Som ett bra ragg på krogen”

Så går affärerna för några av Sveriges mest kända influencers.
Så går affärerna för några av Sveriges mest kända influencers. Foto: TT

För flera svenska influencers blev 2020 ett rekordår – medan vissa andra i branschen inte kammade hem lika stora vinster som tidigare. Här är siffrorna som avslöjar hur det går för några av Sveriges mest kända influencers.

Uppdaterad
Publicerad
Annons
Fredrik Sandberg/TT
Foto: Fredrik Sandberg/TT

1 / 11

Kenza Zouiten Subosic

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Hennes klädbolag Ivyrevel gick inte att rädda. Bolaget gick i konkurs i början av 2021.

Det syns även i Kenza Zouiten Subosics senaste årsredovisning, som täcker perioden mars 2020 till och med februari 2021.

Värdet på Ivyrevel, och ett annat innehav, skrevs ned till noll.

”Detta har haft en stor resultatpåverkan”, står det i årsredovisningen för Kenza Zouiten AB.

Någon ekonomisk kris är det dock knappast tal om. Bolaget, där intäkter från hennes sociala medier samlas, redovisar sitt intäktsmässigt starkaste år någonsin.

Omsättningen landade på 10,9 miljoner kronor.

Resultatet, efter nedskrivningen och personalkostnader för den enda anställda, skrevs till 7,6 miljoner kronor. Det gjorde att bolaget kunde kosta på sig en aktieutdelning på 3 miljoner kronor.

Företaget flaggar dock för att coronaviruset kan göra nästa bokslut sämre.

”Spridningen av coronaviruset har efter balansdagen haft en negativ påverkan på företagets verksamhet”, står det i årsredovisningen.

Kenza Zouiten Subosic har över 1,8 följare på Instagram. Nyligen fälldes hon i Patent- och marknadsöverdomstolen för att ha gjort smygreklam i 19 inlägg, utan tillräcklig annonsmärkning, för ett glasögonmärke.

Annons
Annons
Rekordår för Bianca Ingrosso.

Rekordår för Bianca Ingrosso.

Foto: Erik Simander/TT

2 / 11

Bianca Ingrosso

Rekordår för Bianca Ingrosso. Foto: Erik Simander/TT

När Bianca Ingrossos bolag Sammy Holding summerar sitt 2020 syns en vinst på 202 miljoner kronor. Det rapporterade Expressen, som i juni skrev att miljonregnet har flera orsaker.

I bolaget Bianca Ingrosso AB samlas intäkterna från hennes betalda reklamsamarbeten och andra uppdrag. Företaget har i sin tur delat ut 57 miljoner kronor till Sammy Holding.

Trots att coronapandemin inneburit att annonsörer dragit ner på investeringarna ökade omsättningen i Bianca Ingrossos bolag marginellt, till 34,7 miljoner kronor, enligt Dagens industri.

– Jag och min manager Vanessa (Lindblad, red. anm) har haft en femårsplan och när saker händer står vi ändå stadigt. Vi har en nära kontakt och dialog med våra samarbetsparters och de avtalen skrivs året före, det är lite så vi jobbar, säger Bianca Ingrosso till tidningen.

145 miljoner ska enligt Expressen komma från affären där riskkapital­bolaget Verdane delvis köpte upp Bianca Ingrossos sminkmärke Caia Cosmetics.

En del av pengarna, 72,4 miljoner kronor, ska dock enligt Expressen ha använts för att köpa tillbaka aktier i den något invecklade affären kring Caia Cosmetics.

Bianca Ingrosso vill inte kommentera siffrorna, men säger i intervjun med Di att hon är nöjd med affären.

– Det kändes väldigt sjukt till en början. Vi var en liten startup med få anställda. Att andra människor kommer in från ett helikopterperspektiv och tror så pass mycket på Caia och mig och vill investera ett så stort kapital blir en 'oj-känsla'. Nästan som att man får ett bra ragg på krogen”, säger Bianca Ingrosso.

Hon säger att Verdanes uppköp av Caia kändes ”jättekul och jättestort och lite läskigt”.

– Sedan de kom in har vi verkligen kunnat maxa, våra mål inte längre ouppnåeliga.

En siffra som är lättare att förstå är utdelningen. Bianca Ingrosso tar ut 57,8 miljoner kronor från sitt holdingbolag, enligt Expressen.

Annons
Annons
Sociala medier-profilerna Jocke och Jonna Lundell.

Sociala medier-profilerna Jocke och Jonna Lundell.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

3 / 11

Jocke och Jonna

Sociala medier-profilerna Jocke och Jonna Lundell. Foto: Fredrik Sandberg/TT

”Han var en nersupen pellejöns i den forna tidens realityvärld. I dag driver han utvecklingen inom rörlig bild som en av Sveriges mest framgångsrika tv-kreatörer.”

beskrev Dagens Media Joakim Lundells transformation, från den kontroversiella figuren ”Jockiboi” – som gjorde sig ett namn i skandalsåpan "Kungarna av Tylösand" – till rumsren influencer och tv-personlighet.

Paret Joakim och Jonna Lundell har under flera år byggt ett litet imperium på innehåll med sig själva som huvudingrediens. De driver en av Sveriges största Youtube-kanaler. Paret lanserade våren 2021 även en ny podcast och har varit huvudpersoner i fem olika tv-program hos kanalhuset Discovery.

Pengarna landar i bolaget Jocke och Jonna AB. Bokslutet för helåret 2020 avslöjar ett nytt intäktsrekord, kan SvD berätta. Företaget drog in 20,2 miljoner kronor, vilket var nära en fördubbling jämfört med föregående år. Även vinsten, i form av rörelseresultat, ökade till 3,6 miljoner kronor.

Exakt var intäkterna, mer än 1,5 miljoner kronor per månad, kommer från framgår inte. I bokslutet står det dock att företaget hanterar reklamförsäljning i parets sociala medier, onlineförsäljning av merchandise och smycken samt tv- och musikproduktion.

”Omsättningen har ökat mot föregående år på grund av en ökad efterfrågan på bolagets tjänster”, heter det i bokslutet.

Annons
Annons
Therése Lindgren var den första svenskspråkiga youtubern att nå en miljon prenumeranter.

Therése Lindgren var den första svenskspråkiga youtubern att nå en miljon prenumeranter.

Foto: Lars Pehrson

4 / 11

Therése Lindgren

Therése Lindgren var den första svenskspråkiga youtubern att nå en miljon prenumeranter. Foto: Lars Pehrson

Hon har gett ut två böcker och hade i fjol en livesänd frågestund om corona­pandemin med statsminister Stefan Löfven på sin Instagram.

Therése Lindgren producerade först sminkvideos, men har också uppmärksammats mycket för att prata öppet om psykisk ohälsa, vilket hennes sommarprat i P1 även kretsade kring.

Mest känd är hon för sin Youtubekanal, som var den första svenskspråkiga att nå en miljon prenumeranter. I dag har hon nästan lika många följare på Instagram.

Pandemin tycks inte ha slagit särskilt hårt mot det egna bolag Therése Lindgren AB, vilket Breakit har rapporterat om.

I årsredovisningen för fjolåret står det att ”effekterna av covid-19 inte har lett till någon väsentlig påverkan på bolagets verksamhet och finansiella utveckling.”

Omsättningen klättrade till 19,3 miljoner kronor, att jämföra med året innan då omsättningen landade på 18,1 miljoner kronor. För helåret 2020 kammar influencern hem en vinst på 16,3 miljoner kronor – en uppgång från 2019 då vinsten uppgick till 15,8 miljoner kronor.

Annons
Annons
Kjellberg har 21,7 miljoner följare på Instagram-kontot pewdiepie.

Kjellberg har 21,7 miljoner följare på Instagram-kontot pewdiepie.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

5 / 11

Felix Kjellberg

Kjellberg har 21,7 miljoner följare på Instagram-kontot pewdiepie. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Youtubern Felix Kjellberg, också känd som Pewdiepie, håvade in en redig vinst i sitt ägarbolag Pewdie Holdings under 2020. Enligt bokslutet uppgick vinsten till 125 miljoner kronor, enligt Breakit.

Bolagets omsättning landade på 172 miljoner kronor, att jämföra med 207 miljoner året innan.

Kjellberg har 21,7 miljoner följare på Instagram-kontot pewdiepie och 110 miljoner följare på youtube-kontot med samma namn. Förutom reklam på Youtube-kanalen täljer Kjellberg guld på bland annat sitt klädmärke Tsuki.

Annons
Annons
Systrarna Victoria Törnegren och Alexandra Bring.

Systrarna Victoria Törnegren och Alexandra Bring.

Foto: Eero Hannukainen/TT

6 / 11

Alexandra Bring och Victoria Törnegren

Systrarna Victoria Törnegren och Alexandra Bring. Foto: Eero Hannukainen/TT

Systrarna Victoria Törnegren och Alexandra Bring är två av Sveriges största livsstilsprofiler på sociala medier. De har nära 700 000 respektive 600 000 följare på Instagram. Innehållet hade tidigare fokus på träning, men har breddats över tid.

Bolag som Casall, H&M, SATS och Bikbok finns på listan över tidigare samarbets­partners. Tillsammans driver de också podden ”Två systrar en podd”.

Men utvecklingen för syskonens bolag har sett olika ut under 2020.

Alexandra Brings verksamhet hade en omsättning på 2 miljoner kronor, i linje med året innan, men fördubblade vinsten till 1,3 miljoner.

Samtidigt minskade Victoria Törnegrens intäkter från 2,7 till 1,8 miljoner, med ett resultat på 400 000 kronor. I årsredovisningen uppges att covid-19 har påverkat bolagets verksamhet negativt.

Annons
Annons
Anis Don Demina under premiären av Allsång på Skansen.

Anis Don Demina under premiären av Allsång på Skansen.

Foto: Stefan Jerrevång/TT

7 / 11

Anis Don Demina

Anis Don Demina under premiären av Allsång på Skansen. Foto: Stefan Jerrevång/TT

Under våren har Anis Don Demina synts i två av landets mest folkkära tv-program – som deltagare i Let’s Dance och programledare i Melodifestivalen. Men i grunden är han musikproducent och videokreatör, med över en halv miljon prenumeranter på Youtube.

Och det är framför allt genom större och mer lönsamma reklam­samarbeten som omsättningen i hans bolag ökade med 43 procent mellan 2019 och 2020.

Bolaget redovisar intäkter om 4,9 miljoner kronor, med en vinst på 1,6 miljoner kronor. Anis Don Demina gör även en utdelning på 638 000 kronor.

Annons
Annons
Alice Stenlöf och Bianca Ingrosso vinner Årets podcast 2018 på årets Guldtubengala på Annexet i Stockholm.

Alice Stenlöf och Bianca Ingrosso vinner Årets podcast 2018 på årets Guldtubengala på Annexet i Stockholm.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

8 / 11

Alice Stenlöf

Alice Stenlöf och Bianca Ingrosso vinner Årets podcast 2018 på årets Guldtubengala på Annexet i Stockholm. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ett tag drev Alice Stenlöf Sveriges största podd, ”Har du sagt A får du säga B”, tillsammans med Bianca Ingrosso.

Sommaren 2019 bestämde sig duon för att lägga ner podcasten – men inte utan en spektakulär avslutning. Det sista avsnittet spelades in inför ett utsålt Globen.

Sedan dess har Alice Stenlöf fortsatt att bygga vidare på sin influencer­karriär, och har i dag drygt 400 000 följare på Instagram och 176 000 prenumeranter på Youtube. Hon har även lanserat det egna klädmärket A-dsgn.

2020 omsatte hennes bolag Alice Stenlöf AB 6,8 miljoner kronor, med en vinst på 3,8 miljoner. Intäkterna har därmed fördubblats sedan bolaget startades 2018.

Annons
Annons
Pengarna i Alex Schulman AB kommer bland annat från marknadsföring i podden ”Alex och Sigge”.

Pengarna i Alex Schulman AB kommer bland annat från marknadsföring i podden ”Alex och Sigge”.

Foto: Malin Hoelstad

9 / 11

Alex Schulman

Pengarna i Alex Schulman AB kommer bland annat från marknadsföring i podden ”Alex och Sigge”. Foto: Malin Hoelstad

Podd- och medieprofilen Alex Schulmans bolag nådde inte upp till 2019 års rekordnivå, men intäkterna landade ändå på 11 miljoner kronor i fjol.

Pengarna i Alex Schulman AB kommer bland annat från marknadsföring i podden ”Alex och Sigge”, samarbeten i hans sociala mediekanaler men även böcker och events. I våras värvades Alex Schulman som krönikör till Dagens Nyheter, tidigare skrev han för Expressen.

Vinsten ökade något jämfört med året innan till 3 miljoner kronor. Det i sammanhanget låga resultatet förklaras av bolagets största utgift: personal­kostnader. De låg på 7 miljoner kronor för företagets enda anställda.

Dessutom gjorde Alex Schulman en aktieutdelning på 2 miljoner kronor.

Annons
Annons
Influencern Margaux Dietz slog igenom när hon släppte sin förlossningsvideo 2017.

Influencern Margaux Dietz slog igenom när hon släppte sin förlossningsvideo 2017.

Foto: Malin Hoelstad

10 / 11

Margaux Dietz

Influencern Margaux Dietz slog igenom när hon släppte sin förlossningsvideo 2017. Foto: Malin Hoelstad

Margaux Dietz slog igenom som influencer på allvar när hon släppte sin förlossningsvideo 2017, och har snabbt byggt upp en hängiven följarbas. På Youtube har hon 311 000 prenumeranter, och hennes Instagramkonto har drygt 385 000 följare.

Tillväxtkurvan för hennes bolag har pekat rakt uppåt, även om omsättningen inte ökade lika explosionsartat i fjol.

Margaux Dietz AB omsatte 16,7 miljoner kronor 2020, med en vinst på 6,9 miljoner kronor. Tidigare i våras gjorde hon en aktieutdelning på 4 miljoner kronor.

Tidigare har hon uppgett för SvD att hon tar ut en lön på runt 37 000 kronor i månaden.

– Jag försöker att hålla pengarna i bolaget, och har investerat en del. Det är inte så att jag sätter sprätt på pengarna, sa hon då.

Annons
Annons
Gynning har 401 000 följare på sitt Instagramkonto.

Gynning har 401 000 följare på sitt Instagramkonto.

Foto: Henrik Montgomery/TT

11 / 11

Carolina Gynning

Gynning har 401 000 följare på sitt Instagramkonto. Foto: Henrik Montgomery/TT

Entreprenören och tv-profilen Carolina Gynning hade – sett till vinsten i bolaget Gynning Productions AB – inte ett riktigt lika starkt år förra året som under 2019. 

Vinsten, resultat efter finansiella poster, blev 5,3 miljoner kronor – betydligt lägre än 2019 då hon landade en vinst på 6,7 miljoner. Däremot ökade omsättningen under 2020 till 9,2 miljoner kronor från 8,3 miljoner kronor året innan. 

Gynning har 401 000 följare på sitt Instagramkonto. Hon är bland annat aktuell med podden “Gynning & Berg – Hittar själva” tillsammans med Carina Berg.

Annons
Annons
Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons