MacbethFina röster i drama om samvetskval och hämnd

Susanna Levonen och Hrólfur Sæmundsson som paret Macbeth.
Susanna Levonen och Hrólfur Sæmundsson som paret Macbeth. Foto: Mats Bäcker

Häxorna är nedtonade – men Susanna Levonen gör en desto farligare Lady Macbeth i en annars ganska traditionell uppsättning av Verdis opera. Här finns även några oväntade detaljer och fina herröster.

Publicerad
Susanna Levonen som farlig Lady Macbeth.

Susanna Levonen som farlig Lady Macbeth.

Foto: Mats Bäcker
 Hrólfur Sæmundsson i titelrollen Macbeth.

Hrólfur Sæmundsson i titelrollen Macbeth.

Foto: Mats Bäcker
Ur ”Macbeth” på Norrlandsoperan i Umeå.

Ur ”Macbeth” på Norrlandsoperan i Umeå.

Foto: Mats Bäcker
Annons

Var är häxorna? De har fått en underordnad roll i Norrlandsoperans ”Macbeth”, regissören Dan Turdéns första iscensättning som ny konstnärlig ledare i Umeå. Tidigare har han i många år varit drivande i den fria operagruppen Kamraterna utanför Stockholm och där satt upp en rad ovanliga och sällan spelade operor. Hans ”Macbeth” är mer traditionell men innehåller en del oväntade detaljer, och dit hör att han har trollat bort ganska mycket av häxornas parti och betydelse.

Verdis opera från 1847 ligger mycket nära Shakespeares pjäs, där häxorna driver handlingen och påverkar skeendet genom sina vilseledande spådomar. De kokar en brygd av huggormstunga och fladdermuspäls och strypta barn, och ingen på scen ifrågasätter någonsin giltigheten av deras profetior. Dessa förutsägelser är en grundläggande del av strukturen i Shakespeares illusionslösa beskrivning av maktkampen i det medeltida Skottland, där Macbeth genom att mörda ett antal av sina rivaler till slut lägger beslag på den skotska kungakronan. 

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons