Stor folkstorm efter Super Bowl-reklamen

Polestar.
Polestar. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Fotbollen i all ära – men det är musiken och reklamfilmerna som brukar bli störst snackisar inför och efter Super Bowl. I helgen är det dags igen. Här listar vi några av de mest kända reklamfilmerna.

SvD
Uppdaterad
Publicerad
Annons

1 / 12

Murmeldjur, politik och återuppstånden jordnöt

Redan veckorna innan finalmatchen går av stapeln – alltid i februari varje år – så börjar varumärken haussa och släppa reklam inför den stora dagen. I år spelas matchen på söndag den 13 februari mellan Cincinnati Bengals och Los Angeles Rams.

En handfull kryptobolag har i år lagt vantarna på en reklamspott, däribland FTX Trading och Crypto.com. 30 sekunder kostar 6,5 miljoner dollar. Om någon av dessa blir årets mest omtalade reklamfilm återstår att se men klart är att Super Bowl vanligtvis är just en reklamfest utan dess like. Och där svenska biltillverkaren Polestar köpt en reklamspot. Det är det tredje svenska märket på två år som syns på Super Bowl. Sedan tidigare har Klarna och Oatly köpt reklamtid.

Här är några av de mest kända snackisarna vid tidigare Super Bowl.

Annons
Annons

2 / 12

Världskända jordnöten - plötsligt död

En av de mest omtalade filmerna visar den talande jordnöten Mr. Peanuts död.

Mr. Peanut har sedan 1912 varit jordnötsmärket Planters officiella maskot och är med sin cylinderhatt, vita handskar och monokel en av USA:s mest kända figurer.

Planters chockerade miljontals när de släppte en reklamfilm som visade Mr. Peanut i en bil tillsammans med skådespelarna Wesley Snipes och Matt Walch. När bilen de åker kör utför en klippa offrar sig Mr. Peanut för skådespelarna och dör.

Företagets alla sociala medier färgades svarta och bytte namn till ”Mr. Peanuts dödsbo” och tusentals sörjde, trots rykten att han säkerligen skulle återuppstå – något som han mycket riktigt gjorde under 2020 års Super Bowl.

I reklamfilmen, som utspelar sig under Mr. Peanuts begravning, ser man många andra varumärkesmaskotar som gråter. Deras tårar får Mr. Peanuts lik att blomma ut och ge liv till en babyjordnöt: Mr. Peanut, återuppstånden.

Planters var långt ifrån ensamma om att göra stort avtryck 2020 – bilföretaget Jeeps reklamfilm med skådespelaren Bill Murray sittandes i en orange jeep tillsammans med ett murmeldjur blev en storsuccé.

Annons
Annons

3 / 12

Macintosh reklamfilm från 1984

Apple har alltid varit enastående på dramatik. Bolagets produktlanseringar har knappast gått någon förbi. Men frågan är om de någonsin kommer lyckas bli lika dramatiska som när de skulle lansera första modellen av Macintosh 1984.

Till lanseringen av datorn skapade de en påkostad reklamfilm, inspirerad av George Orwells dystopiska bok ”1984”. Reklamfilmen sändes endast en gång. Under Super Bowl.

Annons
Annons

4 / 12

Pepsi visade upp ny burk

Pepsi har genom åren haft både reklamflippar och floppar på Super Bowl. Bland stjärnorna som synts i deras filmer finns P. Diddy och Elton John, samt Britney Spears, Pink och Beyonce – som tre gladiatorer i en lång och lätt bisarr reklamfilm från 2004.

Men den film som har blivit mest omtalad är antagligen den som visades i samband med att företaget lanserade en ny burkdesign 1992.

Reklamfilmen visar två barn som hänger över ett staket när världens mest kända fotomodell vid den tiden, Cindy Crawford, kliver ur en röd Lamborghini och kliver fram till en läskautomat för att köpa en Pepsi. Barnen stirrar, men inte på Cindy Crawford, utan på den nya Pepsi-burken.

Annons
Annons

5 / 12

Audi gjorde parodi på Gudfadern 2008

2008 seglade bilmärket Audis parodi på Gudfadern-filmerna upp som den mest omtalade reklamen. Rollistan innehöll en av originalskådisarna, Alex Rocco som spelade kasinoägaren Moe Green i gangsterfilmen.

I reklamen vaknar gangsterbossen täckt i motorolja, och till sin fasa hittar han en grill från fronten av en bil i sängen i stället för det traditionella hästhuvudet.

Annons
Annons

6 / 12

Betty White tacklas till marken

Fem av sju Snickers-reklaminslag har haft temat att du inte är dig själv när du är hungrig. Den mest uppskattade av dem visades 2010.

Reklamfilmen visar den då nästan 90-åriga Betty White spela amerikansk fotboll med ett gäng betydligt yngre män. Efter att ha blivit tacklad tar Betty White en tugga Snickers och förvandlas till en ung man – den person karaktären egentligen är så länge som hungern hålls på avstånd.

Annons
Annons

7 / 12

Dyr bilkörning med Eminem

Det är inte bara sekunderna som är påkostade utan även innehållet i Super Bowl-reklamen. En av de dyraste är Chryslers reklamfilm från 2011. Prislappen för två minuter landade på 12,4 miljoner dollar, motsvarande ungefär 116 miljoner kronor i dagens värde.

I reklamfilmen syntes rappstjärnan Eminem köra en Chrysler 200 genom sin hemstad Detroit. Det finns dock de som anser att reklamen ändrade spelplanen totalt både för Chrysler och för Detroits invånare.

Chryslers försäljning ökade med 50 procent åren efter att reklamfilmen visades. Men framför allt sägs den ha bidragit till att förnya varumärket för den ekonomiskt sargade staden Detroit och ge en skjuts till USA:s då falnande bilindustri.

Annons
Annons

8 / 12

Seinfelds återkomst 2014

Tv-serien Seinfeld blev en av USA:s – och världens – populäraste. 1998 lades den ned. Just därför blev tittarna på Super Bowl 2014 överraskade när två av huvudrollsinnehavarna åter dök upp på samma teveskärm – sexton år efter seriens nedläggning.

Plötsligt tog huvudrollsinnehavaren Jerry Seinfeld och George Costanza, spelad av Jason Alexander, återigen plats på Tom’s Diner – haket på Manhattan där många av seriens mest klassiska replikskiften levererats – nu dock under namnet Monk’s Diner.

Samtalet kretsar kring hur George Costanza hejade på sitt lag alldeles för högljutt vid en tidigare Super Bowl och därför blev portad från festen under följande år. I slutet av reklamfilmen dyker Seinfelds ärkefiende, Newman, upp.

Inslaget, som gjorde pr för Jerry Seinfelds webbserie ”Comedians in car getting coffee”, var sponsrat av Acura – som är långt ifrån den enda fordonstillverkaren som öst in pengar i Super Bowl.

Annons
Annons
Nationwide
Foto: Nationwide

9 / 12

Reklam orsakar folkstorm i sociala medier

Foto: Nationwide

2015 års mest kritiserade reklamfilm stod försäkringsbolaget Nationwide för. I filmen syns en ung pojke som berättar att han aldrig kommer att kunna lära sig cykla, resa världen runt eller gifta sig – för han är redan död.

Tittare kritiserade reklamen för att vara morbid och störa den goda stämningen under Super Bowl. Företaget svarade med att syftet var gott: att öka medvetenheten om den vanligaste typen av dödliga barnolyckor, nämligen olyckor i hemmet som kan förhindras.

I samband med Super Bowl och dygnet därefter nämndes Nationwide omkring 238 000 gånger i sociala medier, enligt statistik från Amobee Brand Intelligence. Majoriteten av gångerna nämndes företaget i ett negativt samband.

Annons
Annons

10 / 12

Budweiserreklam följdes av uppmaning till bojkott

2017 fick öltillverkaren Anheuser-Busch känna på genomslagskraften i Super Bowls reklamtid då de marknadsförde storsäljaren Budweiser med en reklamsnutt om hur grundaren Adolphus Busch tog sig till USA från Tyskland år 1857. Där mötte han affärspartnern Eberhard Anheuser.

Inslaget ansågs vara ”anti-Trump” eftersom presidenten precis skrivit under ett dekret om att stänga landets gränser. Sociala medier fylldes av budskapet #boycottbudweiser.

Annons
Annons

11 / 12

Smygtitt på Game of Thrones

Tv-kanalen HBO tog 2019 tillfället i akt att ge alla Game of Thrones-fans en smygtitt på vad som väntade i den kommande och sista säsongen. I en gemensam reklamfilm med ölmärket Bud Light hamnar karaktären The Mountain i strid med en så kallad Bud Knight.

Regissör för reklamfilmen var Game of Thrones-regissören David Nutter. Reklamfilmen togs emot med blandade reaktioner.

Annons
Annons

12 / 12

Trump möter Bloomberg i Super Bowl

2020 var året då politikerna gav sig in i Super Bowl-matchen. Dåvarande president Donald Trump och Michael Bloomberg, en av demokraternas presidentkandidater, lade cirka 10 miljoner dollar var – motsvarande 93 miljoner kronor – på varsin reklamfilm, enligt CNN.

Den tidigare New York-borgmästaren och affärsmannen Michael Bloomberg var en av dem som har råd med superdyra sekunder. Han hade då en beräknad förmögenhet på 60 miljarder dollar.

Annons
Annons
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons