”Transportstyrelsen fel ute om lätta lastbilar”
Stelbenta körkortsregler försvårar omställningen till klimatsmartare leveranser med el- och gaslastbilar upp till 3,5 ton. Regeringen bör skyndsamt ändra reglerna, skriver flera debattörer.
Transportstyrelsen fick för ett år sedan regeringens uppdrag att undersöka förutsättningarna att utnyttja ett undantag som EU:s regelverk medger (EU 2018/645). Undantaget tillåter personer med B-körkort att köra bilar med totalvikt upp till 4,25 ton, förutsatt att den extra vikten är kopplad till alternativa drivmedel. Flera EU-länder har redan implementerat undantaget. Syftet med regeringsuppdraget var utreda förutsättningarna att även i Sverige införa detta undantag, för att förenkla transportföretags övergång till fordon som drivs med el eller biogas. Nu föreslår Transportstyrelsen att Sverige inte ska använda sig av undantaget, eftersom de menar att det inte med säkerhet går att fastställa hur mycket extra vikt en drivlina för el eller gas väger i jämförelse med dieselbilar. Denna problemorienterade hållning försvårar omställningen till fossilfria och renare leveranstransporter.