Annons

Kika in i Sveriges smartaste tåg

Foto: Christer Gustafsson

I vinter är det premiär för nya X2000. När Sveriges snabbaste tåg fyller 30 år är det i ny skrud - modernare och pålitligare än någonsin. Spana in förvandlingen - snart kommer nya X2000.

Tillsammans med resenärerna har SJ provat ut en ny och bekvämare stol.

Tillsammans med resenärerna har SJ provat ut en ny och bekvämare stol.

I slutet av 60-talet genomfördes en statlig utredning som tittade på om Sverige skulle bygga järnväg för högre hastigheter än 130 km/h. Utredningen kom fram till att det inte var ekonomiskt försvarbart att bygga helt nya banor för högre hastigheter. Istället påbörjades ett innovativt arbete att uppfinna ett tåg som kunde köra snabbare på de befintliga banorna. När tåget lanserades 1990 var det en teknisk sensation som rönte stor uppmärksamhet i media världen över.

– X2000 var en revolution för svensk järnväg och är i dag fortfarande det enda tåget i Sverige som kan ta kurvor 200 km/h. Det här är möjligt tack vare en mjuk boggikonstruktion med rörliga hjulaxlar som styr igenom kurvorna och kompenserar sidokrafterna genom att tåget lutas, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.

Tillsammans med resenärerna har SJ provat ut en ny och bekvämare stol.

Tillsammans med resenärerna har SJ provat ut en ny och bekvämare stol.

Telefonkiosk och Lallerstedt i bistron

Den högre hastigheten gjorde att X2000 kom under den magiska gränsen på tre timmars restid mellan Stockholm och Göteborg, vilket matchade flygets totala restid från city till city.

– Tåget marknadsfördes genom att lyfta den effektiva restiden som möjliggjorde ostört arbete på väg till eller från möten i syfte att locka affärsresenärer från flyget, säger Tobbe Lundell.

Mycket arbete lades också på att ta fram attraktiva koncept och utmärkt service. Som den första av en rad kända kockar fick till exempel Erik Lallerstedt ansvaret för maten ombord. Vid premiären fanns mobiltelefoner för utlåning och i bistron fanns en telefonkiosk.

– En period fanns till och med fax ombord så att resenärer i 1 klass kunde faxa till eller från tåget, säger Tobbe Lundell.

Snart kommer nya X2000

Tillsammans med resenärerna har SJ provat ut en ny och bekvämare stol.

Lagom till 30-årsjubileet kommer de första uppgraderade X2000-tågen tas ut i trafik. Just nu genomförs de sista testerna innan tågen börjar rulla mellan Stockholm och Göteborg i början av nästa år. När första tågsätet kommit ut på spåret startar serieproduktionen, som förväntas resultera i ett nytt tåg i månaden.

– Beslutet att modernisera istället för att köpa nya tåg togs mot bakgrund att X2000 är ett unikt tåg byggt speciellt för svensk järnväg. Dessutom är det miljömässigt bättre att bygga om än att köpa nytt. Tåget är för närvarande bara inne i sin medelålder, och kommer efter uppgraderingen att fungera bra minst 30 år till, säger Tobbe Lundell.

Vagnarna har totalrenoverats och all inredning från golv till tak är utbytt - bara stålkonstruktionen är kvar. Nya X2000 kommer att bli mycket driftsäkrare och alltså punktligare med ny teknik, självdiagnostik och dubbla tekniska system.

– Den nya tekniken gör X2000 till Sveriges mest intelligenta fordon på räls. Tack vare sensorer ska tågen kunna diagnostisera sig själva och berätta när något är på väg att gå sönder eller när det är dags för service, säger Tobbe Lundell.

Reserekommendationer
SJ har fokus på att kunna erbjuda trygga resor och att undvika smittspridning och följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Det innebär till exempel att SJ inte kör med full beläggning på snabbtågen och att alla biljetter är ombokningsbara. Den som reser på egen hand kan välja plats med tomt säte bredvid vid bokning via vår platskarta.

För att minska smittspridning är det viktigt att följa Folkhälsomyndighetens allmänna råd och att varje person tar ansvar om att inte resa vid det minsta sjukdomssymtom, tvätta händerna noggrant, att hålla avstånd till andra och undvika trängsel.

Annons
Detta är en annons från SJ, den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion.