RecensionNya filmer
Högsta betyg till dansk nagelbitare
Sällan har ett spänningsdrama konstruerats så skickligt helt utanför bild som i danska ”Den skyldige”. Jakob Cedergren är förbluffande precis i huvudrollen som polismannen Asger Holm som, likt filmen i övrigt, aldrig lämnar larmcentralen han arbetar på.
Som en följd av det mediesamhälle och den filmvärld som översköljer oss med spektakulära och hårt dramatiserade bilder, uppstår nästan per automatik något nervkittlande och raffinerat i den mer sparsmakade gestaltningen. Att i stället för att skrida till verket med olika landskap, färgstarka ensembler och påkostad scenografi – det som på branschspråk kallas produktionsvärde – gestalta en fiktion med få miljöer och få personer, återhållsamt (och förstås mer klimatmässigt hållbart), med risk för det ensidiga och teatrala men också med kammarspelets särskilda möjligheter till koncentrerade närbilder och dialoger.
När den svenske debutanten Gustav Möller, utbildad och verksam i Köpenhamn, intar filmscenen med ett rejält avskalat uttryck – på danska och med låg budget – visar han att less fortfarande kan vara more. Det finns föregångare, klassiska och samtida, för vilka reducerandet har varit det starkaste dramaturgiska incitamentet, ibland filmens hela ingång. Men få har lyckats lika väl som Möller. ”Den skyldige” är en nagelbitare i egen rätt men också en film med många bottnar – ett litet, stort existentiellt vardagsdrama som till slut överordnas spänningsfilmen.