Touareg – bäst och mest för pengarna

VW Touareg går nu att ladda för drygt fyra mils körning på el. Då har den tilläggsbeteckningen e-Hybrid.
VW Touareg går nu att ladda för drygt fyra mils körning på el. Då har den tilläggsbeteckningen e-Hybrid. Foto: Anders Wiklund/TT

I väntan på att Volkswagen Touareg skulle utrustas med elkontakt skrev jag förra året om modellen, som då försetts med en bensinmotor på 340 hästkrafter. Men nu är laddbara e-Hybrid här. V6:an har parats ihop med en elmotor på 136 hästar.

Rolf Gildenlöw
Publicerad
Annons

Att Volkswagen inledningsvis erbjöd den tredje generationen av sin stora och fyrhjulsdrivna Touareg med enbart dieselmotor var nog för att den ”finare” kusinen från Porsche skulle hinna före med sin laddbara Cayenne. Volkswagen Touareg e-Hybrid och Porsche Cayenne E-Hybrid är nämligen tekniskt sett identiska, byggda på samma plattform, med samma drivlina och samma prestanda. Dessutom är de tillverkade i samma fabrik i slovenska Bratislava.

Men trots att vår laddbara Touareg R är maxutrustad så är den drygt 100 000 kronor billigare än Cayenne E-Hybrid. Fast det finns förstås en tredje, ännu ”finare” kusin som också har samma teknik under skalet – Bentley Bentayga Hybrid. Pris: 1,9 miljoner!

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons