Marie Cronqvist:Nalkas slutet för framgångssagan BBC?

Sändningen av drottning Elizabeths kröning 1953 satte fart på försäljningen av tv-apparater i Storbritannien.
Sändningen av drottning Elizabeths kröning 1953 satte fart på försäljningen av tv-apparater i Storbritannien. Foto: BBC

När BBC i år firar sitt 100-årsjubileum är det samtidigt en påminnelse om de enorma förändringar som medielandskapet utsatts för sedan public service-modellen först såg dagens ljus. I ”BBC: A people’s history” beskriver mediehistorikern David Hendy hur Storbritannien formats av ”Auntie Beeb”.

Marie Cronqvist
Publicerad
Annons

British Broadcasting Corporation, i korthet BBC, firar i år att man tillryggalagt sitt första sekel. Vi kan vänta en del pomp and circumstance till ära för den institution många kärleksfullt kallar ”Auntie Beeb”. BBC har ledsagat britterna genom hundra år av världskrig, imperiepolitik och avkolonisering, och rapporterat om det ständigt obekväma förhållandet till Europa. Med sin public service-modell har man inspirerat många andra länder och spelat en av de tyngsta rollerna på den globala mediescenen. Den egna befolkningen har man sökt utbilda, informera och underhålla, allt enligt den vägledande paroll som lanserades redan under 1920-talet. 

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons