RecensionScenhöst 2017
Svenska sångarna möts av rättmätigt jubel i Wien
I Wien spelas en radikal, feministisk tolkning av ”Nibelungens ring”. Regissören Tatjana Gürbaca har stuvat om i Wagners verk. Ingela Brimberg briljerar när hon för första gången sjunger Brünnhilde.
Det börjar med Siegfrieds död. Och så dör han igen – och igen. De fyra delarna i Wagners ”Nibelungens ring” har blivit tre under namnet ”Die Ring-Trilogie”, och varje del börjar med att den ondsinte Hagen mördar Siegfried. Varje del är döpt efter en av huvudpersonerna – Hagen, Siegfried och Brünnhilde – och dramat ses med deras ögon.
Regissören Tatjana Gürbaca har tillsammans med dramaturg och dirigent klippt och klistrat i Wagners omfångsrika material och förvandlat det till en helt ny, fullkomligt sammanhängande version med ”bara” nio timmars sammanlagd speltid. Det blir en berättelse som står för sig själv, även om den kanske i första hand fungerar som kommentar till Wagners original. Bearbetningen är uppenbart gjord för en publik som är väl förtrogen med sin ”Ring”, men vi befinner oss ju i Wien.