Die Ring-TrilogieSvenska sångarna möts av rättmätigt jubel i Wien

Liene Kinča (Gutrune), Ingela Brimberg (Brünnhilde) och  Daniel Brenna (Siegfried)  i ”Die Ring-Trilogie” på Theater an der Wien.
Liene Kinča (Gutrune), Ingela Brimberg (Brünnhilde) och Daniel Brenna (Siegfried) i ”Die Ring-Trilogie” på Theater an der Wien. Foto: Herwig Prammer

I Wien spelas en radikal, feministisk tolkning av ”Nibelungens ring”. Regissören Tatjana Gürbaca har stuvat om i Wagners verk. Ingela Brimberg briljerar när hon för första gången sjunger Brünnhilde.

Publicerad
Daniel Brenna (Siegfried), Marcel Beekman (Mime) och Daniel Johansson (Siegmund)  i ”Die Ring-Trilogie” på Theater an der Wien.

Daniel Brenna (Siegfried), Marcel Beekman (Mime) och Daniel Johansson (Siegmund) i ”Die Ring-Trilogie” på Theater an der Wien.

Foto: Herwig Prammer
Ingela Brimberg (Brünnhilde), Samuel Youn (Siegfried) och Kristján Jóhannesson (Gunther) i ”Die Ring-Trilogie” på Theater an der Wien.

Ingela Brimberg (Brünnhilde), Samuel Youn (Siegfried) och Kristján Jóhannesson (Gunther) i ”Die Ring-Trilogie” på Theater an der Wien.

Foto: Herwig Prammer
Annons

Det börjar med Siegfrieds död. Och så dör han igen – och igen. De fyra delarna i Wagners ”Nibelungens ring” har blivit tre under namnet ”Die Ring-Trilogie”, och varje del börjar med att den ondsinte Hagen mördar Siegfried. Varje del är döpt efter en av huvudpersonerna – Hagen, Siegfried och Brünnhilde – och dramat ses med deras ögon.

Regissören Tatjana Gürbaca har tillsammans med dramaturg och dirigent klippt och klistrat i Wagners omfångsrika material och förvandlat det till en helt ny, fullkomligt sammanhängande version med ”bara” nio timmars sammanlagd speltid. Det blir en berättelse som står för sig själv, även om den kanske i första hand fungerar som kommentar till Wagners original. Bearbetningen är uppenbart gjord för en publik som är väl förtrogen med sin ”Ring”, men vi befinner oss ju i Wien.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons