Deras spelsuccé såldes för 50 miljarder

King blev cash. De skapade världens mest nedladdade mobilspel, börsnoterade bolaget och sålde det för hisnande 50 miljarder kronor – fyra gånger mer än Geely betalade för Volvo Cars. Nu tävlar grundarna om utmärkelsen SvD Affärsbragd.

Publicerad
Thomas Hartwigs föräldrar drev hotell. Sebastian Knutssons föräldrar drev jeansmärket Gul&Blå och systern Filippa startade eget klädmärke. Yngsta systern är också företagare. Övriga King-grundare är inte uppväxta i företagarfamiljer. ”De har lärt mig att inte ge upp”, säger Thomas Hartwig.

Thomas Hartwigs föräldrar drev hotell. Sebastian Knutssons föräldrar drev jeansmärket Gul&Blå och systern Filippa startade eget klädmärke. Yngsta systern är också företagare. Övriga King-grundare är inte uppväxta i företagarfamiljer. ”De har lärt mig att inte ge upp”, säger Thomas Hartwig.

Foto: Anders Ahlgren
Annons

Att gå in på Kings kontor på Sveavägen 44 är som att gå in på en tecknad nöjespark. Eller ett Candy Crush-spel. Färger, stil och möblemang linjerar med spelens layout, ”seriously playful” som Sebastian Knutsson, grundare och kreativ chef, säger:

– Vi försöker hitta miljöer som inspirerar till spel. Köket här är en folkpark. Vår andra studio på Apelbergsgatan har temat ”svensk skog”.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons