RecensionScenvår 2018

Boris GodunovGalet påhittig och himmelskt välljudande maktkamp

Tomas Lind som Sjujskij och Clive Bayley som Boris Godunov på Göteborgsoperan.
Tomas Lind som Sjujskij och Clive Bayley som Boris Godunov på Göteborgsoperan. Foto: Mats Bäcker

Den portade regissören Peter Konwitschnys uppsättning av ”Boris Godunov” på Göteborgsoperan har blivit en magnifik uppsättning om makt och korruption, skriver Bo Löfvendahl.

Publicerad
En shoppingvagn blir till en jättelik avgud i ”Boris Godunov”.  För scenografi och kostym svarar Timo Dentler och Okarina Peter.

En shoppingvagn blir till en jättelik avgud i ”Boris Godunov”. För scenografi och kostym svarar Timo Dentler och Okarina Peter.

Foto: Mats Bäcker
Maktens män är bara kasperdockor. Mats Persson som Tjelakalov, Tomas Lind som Sjujskij och Joachim Bäckström som Grigorij (Den falske Dmitrij).

Maktens män är bara kasperdockor. Mats Persson som Tjelakalov, Tomas Lind som Sjujskij och Joachim Bäckström som Grigorij (Den falske Dmitrij).

Foto: Mats Bäcker
Annons

Klart man är nyfiken. Vad var det regissören Peter Konwitschny sade när han fick ett utbrott under en repetition och sedan portades från teatern? Vet inte. Men vad som står klart är att hans ”Boris Godunov” är magnifik: musikaliskt rik, djupt oroande, galet påhittig och psykologiskt nyanserad – Konwitschny är en enastående personinstruktör.

Denna iscensättning av ”Boris Godunov” hade premiär i Nürnberg 2016 och har sedan återskapats i Göteborg av assisterande regissör Annika Nitsch. Så går det ofta till vid samproduktioner med internationella stjärnregissörer; de kommer själva in i slutskedet och putsar till det sista. Att föreställningen i princip redan var färdig gav förstås teaterledningen större frihet att agera.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons