RecensionScenvår 2018
Galet påhittig och himmelskt välljudande maktkamp
Den portade regissören Peter Konwitschnys uppsättning av ”Boris Godunov” på Göteborgsoperan har blivit en magnifik uppsättning om makt och korruption, skriver Bo Löfvendahl.
Klart man är nyfiken. Vad var det regissören Peter Konwitschny sade när han fick ett utbrott under en repetition och sedan portades från teatern? Vet inte. Men vad som står klart är att hans ”Boris Godunov” är magnifik: musikaliskt rik, djupt oroande, galet påhittig och psykologiskt nyanserad – Konwitschny är en enastående personinstruktör.
Denna iscensättning av ”Boris Godunov” hade premiär i Nürnberg 2016 och har sedan återskapats i Göteborg av assisterande regissör Annika Nitsch. Så går det ofta till vid samproduktioner med internationella stjärnregissörer; de kommer själva in i slutskedet och putsar till det sista. Att föreställningen i princip redan var färdig gav förstås teaterledningen större frihet att agera.