Annons

Så bra är SJ:s nya X 2000: ”Mest bekväma tågresan”

Nya X 2000 kommer vara mer miljövänlig och mer bekväm män sin föregångare.
Nya X 2000 kommer vara mer miljövänlig och mer bekväm män sin föregångare.

I höst är det dags för SJ att lansera sina nya X 2000, ett tåg som är mer bekvämt och också mer miljövänligt än tidigare. Redan nu kan du få en liten förhandstitt på hur de kommer se ut – och hur de skiljer sig från sina äldre föregångare.­

De nya stolarna i i X 2000.

De nya stolarna i i X 2000.

Foto: SJ
Peter Kraméus.

Peter Kraméus.

Foto: SJ/Anna Alverhag

Efter sommaren är det dags för SJ att rulla ut sina första nya ombyggda X 2000-tåg och förväntningarna är skyhöga då de är både bättre för miljön och mer bekväma än sina föregångare. I de nya moderna tågen har man bland annat valt att fokusera på ett stabilare wifi, ny ventilation, större säkerhet än tidigare ­– och bekvämare stolar.

– X 2000 ska fortsätta att erbjuda den mest bekväma tågresan. Bland annat satsar vi på en helt ny bekväm och elektriskt justerbar stol. Du ska kunna arbeta, studera eller bara koppla av med minst samma bekvämlighet som tidigare, säger Peter Kraméus, kommunikatör vid SJ.

De nya stolarna är inte bara bekväma, utöver komforten är de även mer miljövänliga, tack vare sin utformning så får man in femton procent fler stolar, något som gör att på linjen Stockholm till Göteborg får in nästan tusen nya platser varje dag – i varje riktning. En flygresa mellan Göteborg och Stockholm orsakar lika mycket utsläpp som 50 000 tågresor på samma sträcka.

De nya stolarna i i X 2000.

De nya stolarna i i X 2000.

Foto: SJ
Peter Kraméus.

Peter Kraméus.

Foto: SJ/Anna Alverhag
De nya stolarna i i X 2000. Foto: SJ

Bekvämare ­­och bättre för miljön

Nya X 2000 är en stor investering och slutsumman kommer att landa på drygt 3,5 miljarder kronor, något som kan anses dyrt, men då ska man ha i åtanke att om man hade valt att bygga helt nya tåg från grunden hade det kostat tre gånger så mycket. De nya tågen använder cirka 10 000 ton återanvänt stål och den här lösningen förlänger tågens livslängd med över tjugo år. Elförbrukningen i de nya tågen är dessutom aningen lägre än i de förra och tågen kyls ner med vatten istället för olja som de tidigare gjorts. Man har tänkt på det mesta när det kommer till miljötänk – till och med vilket kaffe man serverar ombord.

– På ett år serverar vi cirka en miljon rättvisemärkta och ekologiska koppar kaffe på X2000, det är en del i vårt miljötänk och vi arbetar ständigt med att utveckla nya lösningar för att aktivt hjälpa miljön på traven, säger Peter Kraméus, kommunikatör vid SJ.

Peter Kraméus. Foto: SJ/Anna Alverhag
Annons
Detta är en annons från SJ, den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion.