Magdalena Gram:På jakt efter en skönhet som sanningen inte når

Från realism via symbolism mot färgexpressionism: ”Eko” (1891), självporträtt (1894–95), samt ”Poet” från 1940. 
Från realism via symbolism mot färgexpressionism: ”Eko” (1891), självporträtt (1894–95), samt ”Poet” från 1940. 

”Ja, jag målar som en gud!” Ellen Thesleff saknade inte kreativt självförtroende, vilket säkert också bidrog till att hennes konst kom att utvecklas i snabbare takt än den allmänna smaken. Först nu verkar tiden ha hunnit ikapp den finlandssvenska konstnären.

Magdalena Gram
Publicerad
Annons

Ellen Thesleff (1869–1954) tillhör den guldålder i finländsk konst som sammanfaller med ett nationellt uppvaknande under år av omväxlande förryskning, motstånd och reformer. Till en början hyllad i hemlandet kom Thesleff under en period att betraktas som en främmande fågel. Först på 1940-talet hann Finlands konstliv ikapp hennes utveckling från realism och symbolism mot färgexpressionism. 

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons