Snabbstyrd – men seg i gasresponsen

År 2024 kommer Alfa Romeos första elbil och 2027 ska man ställa om till att bara sälja rena elbilar, så den drivlina vi kör blir inte så långlivad.
År 2024 kommer Alfa Romeos första elbil och 2027 ska man ställa om till att bara sälja rena elbilar, så den drivlina vi kör blir inte så långlivad. Foto: Julia Brzezinska/TT

Efter flera år i dvala gör Alfa Romeo en satsning – på fem år ska man bli ett elbilsmärke. Första steget på resan är suven Tonale. Den är snabbstyrd, snygg, praktisk och har betydligt mer personlighet än många konkurrenter – men gasresponsen är för seg.

Publicerad
Skärmen är skarp och snabb men bokstäverna lite små. Grafiken känns lite väl textintensiv. Ett plus för att det finns rattvärme.

Skärmen är skarp och snabb men bokstäverna lite små. Grafiken känns lite väl textintensiv. Ett plus för att det finns rattvärme.

Foto: Alberto Giorgio Alquati/TT
Här finns induktionsladdning för mobilen och röstassistent från Amazon Alexa – dessutom trådlös Apple Carplay och Google Automotive.

Här finns induktionsladdning för mobilen och röstassistent från Amazon Alexa – dessutom trådlös Apple Carplay och Google Automotive.

Foto: Alfa Romeo/TT
Tonale, som är döpt efter ett bergsmassiv i de italienska Alperna, är den första Alfa Romeo-modellen med någon form av elektrifiering.

Tonale, som är döpt efter ett bergsmassiv i de italienska Alperna, är den första Alfa Romeo-modellen med någon form av elektrifiering.

Foto: Ph.Alberto Giorgio Alquati/TT
Lansering av laddhybriden med 275 hästar sker först vid årsskiftet.

Lansering av laddhybriden med 275 hästar sker först vid årsskiftet.

Foto: Mattia Baruffaldi/TT
Generellt har bilen bra utrymmen. Stolarna har bred sittdyna.

Generellt har bilen bra utrymmen. Stolarna har bred sittdyna.

Foto: Mattia Baruffaldi/TT
Alberto Giorgio Alquati/TT
Foto: Alberto Giorgio Alquati/TT
Anders Wiklund/TT
Foto: Anders Wiklund/TT
Anders Wiklund/TT
Foto: Anders Wiklund/TT
Annons

Presskonferensen äger rum i ett tempel vid Comosjön i Italien. Det är tillägnat Alessandro Volta som uppfann det elektrokemiska batteriet för lite mer än 200 år sedan. Den nya vd:n Jean-Philippe Imparato förklarar varför vi har samlats här i dag. Orden med kraftig fransk accent ekar: ”We will go from zero to zero.”

Det italienska bilmärket ska enligt Imparato göra den snabbaste elektrifieringsresan av alla. På fem år ska man gå från att ha noll elbilar till att bara ha bilar med nollutsläpp. Hans sätt att tala gör att jag tror honom för en stund. Men Alfa Romeo har en uppförsbacke framför sig, med en historia av röda siffror och enbart två modeller på marknaden, Giulia och Stelvio. Varumärket är dessutom relativt anonymt för måttligt bilintresserade.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons