Carl-Johan Malmberg:Den dubbla blicken gav motståndskraft

Oavsett om det rörde sig om det självbiografiska skrivandet, det fria tecknandet eller bokomslagen för brödfödan gav Claes Bäckström alltid uttryck för en sällsam blandning av ­sensualism och analys.

Publicerad
Claes Bäckström (1927–2015).

Claes Bäckström (1927–2015).

Foto: Björn Larsson Ask
Claes Bäckströms bokomslag till Lars Ahlins ”Stora glömskan” och Lawrence Durrells ”Tunc”.

Claes Bäckströms bokomslag till Lars Ahlins ”Stora glömskan” och Lawrence Durrells ”Tunc”.

Annons

Konstnärer som också är författare, författare som också är konstnärer är ovanligt i vår kultur. Visst går det att hitta framstående exempel från ­tidigare sekler, Michelangelo och Leonardo som också skrev dikter och prosa, Goethe, Hugo och Strindberg som också tecknade och målade. Fast bara några få i historien har varit lika betydelsefulla som skapare av bilder som av ord, William Blake och Henri Michaux är några av dem. Det handlar om kreatörer som vägrade välja – eller snarare: som såg hur konstarterna berikar varandra när de förbinds med varandra.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons