ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

RecensionNya filmer

RymdresanFartfyllt – men vem vänder sig Rymdresan till?

Teresa Cortes Eliasson, Robert Gustafsson och Theodor Haraldsson.
Teresa Cortes Eliasson, Robert Gustafsson och Theodor Haraldsson. Foto: SF Studios

Massor av prutthumor och specialeffekter när Fuglesangs barnböcker blir film.

Karoline Eriksson
Publicerad
Annons

”Ännu en svensk barnfilm om rymden alltså?” är den första tanken som dyker upp. Hemsnickrad sci-fi är ett populärt koncept hos dem som försöker konkurrera med ”LasseMaja”- och ”Sune”-filmerna om familjepubliken. 2016 kom Petter Lennstrands fullträff ”Upp i det blå” (ensam flicka tas om hand av knasbollar på raketlabb kamouflerat till avfallsanläggning). 2018 följde Ted Kjellssons mer tveksamma  ”Ensamma i rymden” (föräldralösa syskon och en deppig utomjording umgås på rymdskepp med Aniara-vibb). 

”Rymdresan” är, något överraskande, skriven av Alec Sokolow som var delaktig i manuset till ”Toy Story” (1995) och filmerna om katten Gustaf. Regissören Patrik Forsberg, som bland annat varit med och gjort två ”LasseMaja”-filmer, har sedan bearbetat för en svensk publik. Jag gissar att de skamlösa lånen från ”En man som heter Ove” och just ”LasseMaja”-franchisen tillkom på det här stadiet.

Laddar…