”Starta bolag i dåliga tider”

 Frillesås hudvårdsdrottning Maria Åkerberg.
Frillesås hudvårdsdrottning Maria Åkerberg. Foto: Emma-Sofia Olsson

Rekordår i prövningens tid. Frillesås hudvårdsdrottning Maria Åkerberg är nu nominerad för tredje gången till SvD Affärsbragd, och tillhör därmed en verkligt exklusiv klubb.

Uppdaterad
Publicerad
Med Frillesås i norra Halland som bas har Maria Åkerberg sedan år 1995 byggt upp ett globalt varumärke.

Med Frillesås i norra Halland som bas har Maria Åkerberg sedan år 1995 byggt upp ett globalt varumärke.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Egen produktion av hudvård, hårvård och makeup med naturliga mineraler och ekologiska ingredienser.

Egen produktion av hudvård, hårvård och makeup med naturliga mineraler och ekologiska ingredienser.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Salongerna, som var hennes viktigaste återförsäljningskanal, hade i början av krisen stora kundtapp och sålde nästan inga behandlingar alls.

Salongerna, som var hennes viktigaste återförsäljningskanal, hade i början av krisen stora kundtapp och sålde nästan inga behandlingar alls.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Produktförsäljningen har ökat och många salonger har satsat på egna webbshoppar.

Produktförsäljningen har ökat och många salonger har satsat på egna webbshoppar.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Bolaget som bär hennes namn, Maria Åkerberg, omsatte i fjol 106 miljoner kronor.

Bolaget som bär hennes namn, Maria Åkerberg, omsatte i fjol 106 miljoner kronor.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Annons
SvD Affärsbragd 2021 – rösta här! | SvDsvd.se

– Det är en stor ära. Jag är jätteglad att bli uppmärksammad. Någonstans håller jag väl en hög standard, eftersom jag blir nominerad igen, säger Maria Åkerberg.

Hon påpekar själv att båda tidigare gångerna, år 2018 och 2019, har hon gått vidare till topp fem, men också att hon då inte sedan vunnit.

– Jo, det stämmer att jag är en riktig vinnarskalle. Jag undviker sällskapsspel för andras trevnad.

Fjolåret var ett rekordår för Maria Åkerberg och samtidigt ett minst sagt utmanande. Bolaget som bär hennes namn omsatte då 106 miljoner kronor.

– Att passera 100 miljoner är ett mål vi haft under lång tid, och det gjorde vi under ett extremt svajigt år. Vi började året med större förluster än vi sammantaget haft under de 25 åren innan dess.

Annons
Annons
Med Frillesås i norra Halland som bas har Maria Åkerberg sedan år 1995 byggt upp ett globalt varumärke.

Med Frillesås i norra Halland som bas har Maria Åkerberg sedan år 1995 byggt upp ett globalt varumärke.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Egen produktion av hudvård, hårvård och makeup med naturliga mineraler och ekologiska ingredienser.

Egen produktion av hudvård, hårvård och makeup med naturliga mineraler och ekologiska ingredienser.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Salongerna, som var hennes viktigaste återförsäljningskanal, hade i början av krisen stora kundtapp och sålde nästan inga behandlingar alls.

Salongerna, som var hennes viktigaste återförsäljningskanal, hade i början av krisen stora kundtapp och sålde nästan inga behandlingar alls.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Produktförsäljningen har ökat och många salonger har satsat på egna webbshoppar.

Produktförsäljningen har ökat och många salonger har satsat på egna webbshoppar.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Med Frillesås i norra Halland som bas har Maria Åkerberg sedan år 1995 byggt upp ett globalt varumärke. Foto: Emma-Sofia Olsson

Det krävdes en rejäl omställning av affärsmodellen. Den delen av marknadsföringen som tidigare gick till mässor, spa- och semester­anläggningar och dylikt, har Maria Åkerberg växlat över till mindre aktörer.

Efter den första krischocken har försäljningen stadigt ökat. Coronapandemin ser hon som en chans att vinna långsiktiga marknadsandelar.

– Det är i dåliga tider vi kan visa att vi är en långsiktig leverantör som finns där för återförsäljarna. Och går det bra för dem, går det per automatik bra för oss.

Före krisen trodde Maria Åkerberg att hennes koncern hade flera ben att stå på om konjunkturen skulle vika. Men när solresorna bokades av, bulkförsäljningen dök och salongerna stängde, drabbades också hotellverksamheten och utbildningarna.

I stället har produkterna som konsumenter köper för att ha med sig hem kompenserat, i synnerhet via digitala kanaler.

– Man försöker ersätta salonger med hemma­behandlingar, så det är väldigt stor efterfrågan på peeling, ansiktsmasker och kroppsvård som man annars främst kommer i kontakt med på spa-anläggningar.

1/3
Egen produktion av hudvård, hårvård och makeup med naturliga mineraler och ekologiska ingredienser.

Egen produktion av hudvård, hårvård och makeup med naturliga mineraler och ekologiska ingredienser.

Foto: Emma-Sofia Olsson
2/3
Salongerna, som var hennes viktigaste återförsäljningskanal, hade i början av krisen stora kundtapp och sålde nästan inga behandlingar alls.

Salongerna, som var hennes viktigaste återförsäljningskanal, hade i början av krisen stora kundtapp och sålde nästan inga behandlingar alls.

Foto: Emma-Sofia Olsson
3/3
Produktförsäljningen har ökat och många salonger har satsat på egna webbshoppar.

Produktförsäljningen har ökat och många salonger har satsat på egna webbshoppar.

Foto: Emma-Sofia Olsson

Salongerna, som var hennes viktigaste återförsäljningskanal, hade i början av krisen stora kundtapp och sålde nästan inga behandlingar alls. Hos dem har produkt­försäljningen ökat, och många salonger har satsat på egna webbshoppar.

Krisen blev också ett tillfälle att digitalisera hudvårds­utbildningarna, som tidigare hölls på plats i halländska Frillesås – något hon tror ändå hade hänt förr eller senare.

Även på inköpssidan har coronapandemin krävt kreativa lösningar.

– Vi köper in så geografiskt nära som möjligt, men vissa saker finns bara i andra länder. Och där har vi märkt av förseningar och mer eller mindre uteblivna leveranser. Vi har exempelvis förpackningar i biobaserad plast och det är ont om den. Det är brist på pumpar, som går åt till all handsprit, och där har vi nu byggt upp stora lager.

Annons
Annons
Bolaget som bär hennes namn, Maria Åkerberg, omsatte i fjol 106 miljoner kronor.

Bolaget som bär hennes namn, Maria Åkerberg, omsatte i fjol 106 miljoner kronor.

Foto: Emma-Sofia Olsson

Hur behåller ni entreprenörsandan i en koncern som omsätter över 100 miljoner?

– Genom att se till att vi fortfarande kan vara snabba i vår omställning. Och det har ju det senaste året visat att vi klarar. För det är alltid min farhåga när vi växer att vi ska bli tröga och långsamma.

Att vara snabbfotad är inte samma sak som att vara kortsiktig. Exempelvis inköp av råvaror har bolaget en plan för åtminstone ett och ett halvt år. Men i övrigt är flexibilitet oerhört viktigt för Maria Åkerberg.

– Det är något som jag jobbat strategiskt med. Vi kan vara väldigt snabba i vår marknadsföring. Det gör att det är kul och man håller nerven uppe. Det är bra för humöret och trivseln, säger hon.

Bolaget som bär hennes namn, Maria Åkerberg, omsatte i fjol 106 miljoner kronor. Foto: Emma-Sofia Olsson

Att ha roligt på arbetet är för övrigt ett av hennes absolut viktigaste råd till nya entreprenörer. Ett annat är att faktiskt starta bolaget när konjunkturen ser dåligt ut.

– Jag startade 1995, då det var lågkonjunktur och jag tyckte bara det var positivt. De första gångerna man gör bort sig har man inte lika mycket pengar. Och det är bra, för man kommer att göra bort sig. Det måste man för att lära sig.

Ett annat råd är att inte låna för mycket pengar.

– Vad händer om allt går åt skogen? Och vad händer om det går fantastiskt bra? Kan du leverera på den ökande efterfrågan. Var förberedd på bägge scenarierna. 

Varför ska man rösta på dig?

– Alla som använt mina produkter förstår storheten i det jag har gjort. Vi är ensamma i hela världen att erbjuda ansiktsbehandlingar med levande celler från rosenrot. Modeord som ”organic” och ”hållbarhet”, så har vi jobbat i 26 år. Vi tar hand om din hud, får hållbara resultat och skadar inte naturen, och det är unikt i vår bransch.

SvD Affärsbragd 2021 – rösta här! | SvDsvd.se
Annons
Annons
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons