Oro inför H&M-rapport – ”borde sänka utdelningen”

Butiksdöd och tuff konkurrens är vardag för klädhandeln. När H&M lämnar rapport på torsdagen står bolagets lönsamhet, lagernivåer och utvecklingen för e-handeln i fokus. Men även ledningens syn på butiksnätet och utdelningens storlek är av intresse.

– Man kan inte dela ut mer än hela vinsten under någon längre tid, säger Peter Malmqvist, chefsanalytiker på Aktiespararna.

Publicerad
Marginalerna kommer att vara i fokus när H&M lämnar sin rapport.

Marginalerna kommer att vara i fokus när H&M lämnar sin rapport.

Foto: Lars Pehrson
Aktiespararnas chefsanalytiker Peter Malmqvist.

Aktiespararnas chefsanalytiker Peter Malmqvist.

Foto: Fanni Olin Dahl/TT
Maria Landeborn, sparekonom på Danske Bank.

Maria Landeborn, sparekonom på Danske Bank.

Foto: Allis Nettréus
Annons

Hennes & Mauritz har under det gångna året haft ett stort fokus på att ställa om bolaget. Bolagets vd Karl-Johan Persson har vid flertalet gånger talat om 2018 som ett förlorat år och förhoppningarna har inte heller varit särskilt stora.

Försäljningen för det fjärde kvartalet, i det brutna räkenskapsåret, är redan känd. Den landade på 65 miljarder kronor, räknat i lokala valutor inklusive moms.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons