Conspiracy ceremony – hypersonic statesDjupt mänskligt på ett nästan plågsamt vis

Johanna Chemnitz och Marie Topp (i bakgrunden) i ”Conspiracy ceremony – hypersonic states” av Margrét Sara Guðjónsdóttir 
Johanna Chemnitz och Marie Topp (i bakgrunden) i ”Conspiracy ceremony – hypersonic states” av Margrét Sara Guðjónsdóttir  Foto: Danjel Andersson, MDT

Fyra kvinnor i zombielikt tillstånd – koreografen Margrét Sara Guðjónsdóttirs nya verk väcker associationer till både ”sjukdom” och vägran att uppträda, skriver Anna Ångström.

Publicerad
Johanna Chemnitz i ”Conspiracy ceremony – hypersonic states” av Margrét Sara Guðjónsdóttir 

Johanna Chemnitz i ”Conspiracy ceremony – hypersonic states” av Margrét Sara Guðjónsdóttir 

Foto: MDT
Annons

Den Berlinbaserade isländska koreografen Margrét Sara Guðjónsdóttir arbetar extremt konsekvent, så att det blir snudd på ett manér. Likväl – sedan jag 2012 såg solot ”Soft target” för dansaren Johanna Chemnitz har jag med stigande spänning velat följa Guðjónsdóttirs utveckling. Dansarna i hennes verk är djupt mänskliga på ett nästan smärtsamt obehagligt sätt, samtidigt som de rör sig zombieartat. Kvinnan är i fokus – även om ”Hyper” för Cullbergbaletten, som ska gästa Dansens hus i vår, har både män och kvinnor på scenen.

”Conspiracy ceremony – hypersonic states”, som nyligen hade urpremiär i Berlin, visas under MDT:s festival. Fyra kvinnliga dansare medverkar. Och liksom i Guðjónsdóttirs performanceserie ”Blind spotting”, om blickens makt, är koreografin stram och oerhört långsam till musik av Peter Rehberg, som här låter ett slags maskinljud gå på högvarv.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons