Gäckande om krigets första offer – sanningen
Uppväxten i inbördeskrigets Libanon är tema i Walid Raads konst. Utgångspunkten för hans skapande är att distinktionen mellan sant och falskt kollapsat – på Moderna museet blir det en fascinerande mix av absurda påståenden och historisk verklighet.
Har libanesiska konstnärer skapat färgglada mönster för militära kamouflageuniformer? Vem är den produktiva arabiska målaren som tecknat på bakstycken av några inramade verk från Moderna museets samling? Och vad är det för lukt, förresten? Har det västerländska konstarvet nått sitt förruttnelsestadium?
I Walid Raads fascinerande utställning, som just öppnat på Skeppsholmen, finns svaren. Eller kanske bara ännu fler frågor. Det stora utställningsrummet fylls av fotografier, videoverk, målningar, skulpturer och texter. Berättelser hakar in i varandra. Raad kommenterar själv i sina väggtexter. Så fort man förnimmer aningen av ett svar på frågorna försvinner det dock i en dimma av nya tvivel.