Kunderna missnöjda – Nordea och Swedbank får bottenbetyg

Svenska banker får det sämsta betyget på över två decennier av kunderna. Var fjärde svensk har i dag ett lågt förtroende för banksektorn. En ny undersökning från Svenskt Kvalitetsindex som presenteras i dag visar att finansbranschen står inför en dramatisk förtroendekris.

Publicerad
Tomas Oneborg, Marcus Ericsson/TT
Foto: Tomas Oneborg, Marcus Ericsson/TT
Annons

Inte sedan mitten av 1990-talet har kunderna uppvisat samma missnöje med bankerna som nu. Då var Sverige mitt inne i en fastighetskris.

I dag rullar bolånen ut från bankerna till historiskt låg ränta och börsen ger sparare förhållandevis god avkastning. Ändå står bankerna i år inför ett brant tapp i kundnöjdhet. Anledningen är en allvarlig förtroendekris, enligt Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons