RecensionTeater

Exit parkourAndlöst att följa Matars språng mot friheten

Johanna Wernmo, Tanja Lorentzon, Hannes Meidal, Ahmed Matar, Tina Pour-Davoy, Melinda Kinnaman och Kevin Foo.
Johanna Wernmo, Tanja Lorentzon, Hannes Meidal, Ahmed Matar, Tina Pour-Davoy, Melinda Kinnaman och Kevin Foo. Foto: Leonard Stenberg

Hoppet är en stark metafor i den sanna berättelsen om parkourstjärnan Matar och hans utbrytning från Gaza. Unga Dramaten gör en fysisk uppsättning som också handlar om att lämna sin familj.

Publicerad
Med en ”webster” lyckades den palestinske parkourutövaren Ahmed Matar ta sig ut ur Gaza.

Med en ”webster” lyckades den palestinske parkourutövaren Ahmed Matar ta sig ut ur Gaza.

Foto: Leonard Stenberg
Parkour-stjärnan Ahmed Matar kom till Sverige från Palestina, där hans familj är kvar.

Parkour-stjärnan Ahmed Matar kom till Sverige från Palestina, där hans familj är kvar.

Foto: Leonard Stenberg
Annons

En ”webster” är en framåtvolt på ett ben där akrobaten använder det bakre benet för att sparka igång fart åt volten. Med ett sådant hopp lyckades den palestinske parkourutövaren Ahmed Matar ta sig över gränsen till Egypten och därefter hela vägen till Sverige.

Inför uppsättningen ”Exit parkour” har Unga Dramatens konstnärliga ledare Ada Berger intervjuat Ahmed Matar – eller Matar, som han internationellt är känd som i parkourkretsar – om livet i Gaza, hans sport, hans familj och deras drömmar. På Dramatens lilla scen möter vi Matar som nu bott i Sverige i fem år. Han berättar om parkour, akrobatiksporten som går ut på att övervinna hinder i exempelvis en stadsmiljö med våghalsiga hopp och akrobatik.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons