RecensionScenhöst 2016
Engelkes mammamusikal en hyllning att älska
Personligt, smärtsamt och drastiskt blir det när Charlotte Engelkes gör en dokumentär musikal om sin mamma – en hyllning till alla mödrar. Med scenisk närvaro och många cigaretter spelar hon rollen som präglar oss för livet, skriver Anna Ångström.
Vi väljer vår mamma, påstår Charlotte Engelkes provokativt. Valet avgör vem vi blir i livet, vare sig modern har varit närvarande eller frånvarande. För en performanceartist är det lämpligt att välja en drama queen. Engelkes gjorde det, men priset var högt.
Det förstår man av hennes djupt personliga men likväl allmängiltiga, smärtsamma men likväl distanserat humoristiska dokumentärmusikal ”Min mamma”, skriven tillsammans med Sophie Holgersson. Den har urpremiär på Tribunalen på Hornsgatan i Stockholm – modern Inga Engelkes kvarter i många år. Dottern Charlotte, som har skruvat Wagner, Schubert, Strindberg och andra inspirationskällor till egensinniga scenverk, måtte ha uppfyllt sin mammas drömmar med råge. Denna begåvade kvinna, född i Estland 1940, arbetade på ”Sadistiska centralbyrån” men hade ett uttrycksbehov som briserade i köksdanser, sånger, anteckningar – och ett destruktivt missbruk.