RecensionTeater
Oavbrutet fängslande förfall i Becketts anda
Åldrandet som en slutstation – på Göteborgs stadsteater levandegörs Becketts absurdistiska text utan åthävor, med vältajmat skådespeleri som tar tillvara varje nyans i ordakrobatiken.
Samuel Becketts ”Slutspel” från 1957 skrevs med andra världskrigets destruktivitet i färskt minne. I pjäsen klamrar sig fyra människor fast vid ett tragikomiskt samspel medan jorden ligger öde. I Ronnie Hallgrens uppsättning på Göteborgs stadsteater väntar åldrade individer på kroppens slutgiltiga förfall i ett ogästvänligt källarrum.
Det hade varit enkelt att låta Becketts pjäs anspela på den pandemi som skjutit upp premiären till nyöppningen av teatern efter renovering. Lyckligtvis lämnar Hallgren aktuella katastrofscenarion därhän och förlitar sig på Becketts absurdistiska ordakrobatik, ett gediget skådespeleri och åskådarens egen tankeförmåga.