RecensionTeater

Musikanternas uttågP O Enquists värld blir sjudande allkonstverk

Ensemblen i ”Musikanternas uttåg”. Familjen Markstöm tar en svängom, ledda av Sonja Lindblom.
Ensemblen i ”Musikanternas uttåg”. Familjen Markstöm tar en svängom, ledda av Sonja Lindblom. Foto: Patrick Degerman

Västerbottensteaterns första premiär i Sara kulturhus är en musiksatt hyllning till arbetet självt. När P O Enquists roman ”Musikanternas uttåg” iscensätts blir själva huset en resonanslåda för stor konst.

Lars Ring
Publicerad
Annons

Skellefteås busstation är flyttad. I stället står där ett högt och vackert kulturhus enbart byggt av trä. En rotförankrad skog förvandlad till boning. Bygden själv har växt fram denna hyllning till Sara Lidman och den västerbottniska litteraturen. Det är en vacker symbol för en språklighet som är lika mycket drastiskt kärnfull vardag som poesi, färgad av det på en gång bombastiska och subtilt bibliska.

Västerbottensteatern har fått en ny arena – fast inte utan komplikationer, ett eget bolag driver Sara kulturhus och länsteatern får vackert boka in sina produktioner. ”Musikanternas uttåg” kommer dock helt säkert att gå för fulla hus. Uppsättningen är en helgjuten dramatisering av romanen från 1978 där P O Enquist skildrar ett tidigt 1900-tal där socialism konfronteras med underdånig men envetet fundamentalistisk kristendom.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons