Näringsfysiologen: Här är bästa müslin och granolan

Linda Bakkman rankar bästa müslin/granolan.
Linda Bakkman rankar bästa müslin/granolan. Foto: Tomas Oneborg, Illustration: Thomas Molén

Viss müsli och granola är rik på fibrer och fullkorn och kan tillgodose en stor del av dagsbehovet. Andra sorter är snarare att betrakta som kaksmulor. Så här gör du för att välja rätt.

Uppdaterad
Publicerad
Jämförelse av nio populära sorter av müsli, granola och flingor, valda för att ge en representativ bild av produktkategorin. Siffrorna avser innehåll per 100 gram och är hämtade från respektive tillverkare.

Jämförelse av nio populära sorter av müsli, granola och flingor, valda för att ge en representativ bild av produktkategorin. Siffrorna avser innehåll per 100 gram och är hämtade från respektive tillverkare.

”Färsking” toppar – i ett begränsat urval – Linda Bakkmans prispall, före Risentas granola med Pauluns granola och Havrefras på delad bronsplats. Illustration: Thomas Molén

”Färsking” toppar – i ett begränsat urval – Linda Bakkmans prispall, före Risentas granola med Pauluns granola och Havrefras på delad bronsplats. Illustration: Thomas Molén

Annons

Jag har tidigare hyllat havregrynsgröten som frukost på grund av att den mättar bra, har ett högt fullkornsinnehåll, bjuder på stora variationsmöjlighet, är billig och enkel att göra. Men på sommaren kanske man snarare vill ha en kall frukost.

Utbudet av frukostflingor, müsli och granola är enormt. Tillsammans med yoghurt, fil eller mjölk, bär, frukt, fröer och nötter kan det också bli ett bra frukostalternativ.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons