”9-åringar får rabattkod till läppfillers, helt galet”

Julia Lundin har skrivit boken ”Badfluence? Makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier.”
Julia Lundin har skrivit boken ”Badfluence? Makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier.” Foto: Sofia Ekström

Influencers gör reklam för skönhets­ingrepp på sina konton när botox och fillers blivit det nya ”klippa topparna”. Alexandra ”Kissie” Nilsson tar unga influencer-tjejer i försvar: ”Vi blir mer drabbade av skönhetshetsen.”

Ellinor Skagegård
Publicerad
Annons

I ett inlägg på influencern Paulina ”Paow” Danielssons blogg visar hon upp bilder från en vanlig dag i sitt liv. Hon har varit hos en namngiven klinik där hon och en vän ”gjort läpparna” och fått botox. Hon avslutar inlägget med: ”Om ni uppger paow20 så får ni 20 procent.”

− Detta är ett ganska nytt men ändå vanligt fenomen. Vi har till och med sett Bianca Ingrosso, som är en av Sveriges största Instagramstjärnor, gå till en klinik och förstora läpparna, säger Julia Lundin, som tillsammans med Yasmine Winberg skrivit boken ”Badfluence? Makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier”.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons