”Skolverket blundar för det vi vet om NPF”
Innehållet i den specialpedagogiska satsning som Skolverket ska göra kommer inte att hjälpa lärare. Olikheter som exempelvis diagnoser målas upp som stigmatiserande. Men denna bild saknar vetenskaplig grund och blir kunskapsförnekande. Vi bävar för de effekter Skolverkets direktiv kommer att få ute i skolorna, skriver företrädare för Föräldranätverket Barn i Behov.
Tusentals barn fortsätter att slås ut i skolan och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, drabbas extra hårt. Regeringen har vidtagit en rad åtgärder för att motverka denna utslagning och bland annat beslutat om ett specialpedagogiskt kunskapslyft med extra fokus mot NPF, föreslagit en läsa-skriva-räknagaranti för förskola och lågstadium för att garantera tidigt stöd, samt lyft in ökad kunskap om NPF i de nya examensmålet för specialpedagoger/lärare.