Titta här ministern, vi kan koda!

De flesta spel som eleverna har gjort går ut på att lyckas pricka något samtidigt som man aktar sig för något annat.
De flesta spel som eleverna har gjort går ut på att lyckas pricka något samtidigt som man aktar sig för något annat. Foto: Lars Pehrson

Det har nyligen varit kodningsveckor i EU. Tegelhagens skola lät ministern Mikael Damberg testa spelen som eleverna kodat.

Mia Sjöström
Publicerad

Att kunna programmera blir allt viktigare. Därför vill närings- och innovationsminister Mikael Damberg att alla skolbarn ska få lära sig det.

–  Tyst! Alla är tysta nu! väser Oskar, 10 år, som går i 4B.

Det är knäpptyst i klassrummet som vibrerar av spänning och förväntan. Snart ska en livs levande minister kliva in här och spela alla de dataspel som eleverna programmerat och designat själva i programmet Scratch.

Eleverna får vänta en stund för ministern verkar ha gått vilse i skolkorridorerna, men plötsligt kliver han in i klassrummet.

–  Spelar du Fifa? frågar Oskar som för dagen klätt sig i favoritlaget AIK:s tröja för att han vet att ministern också gillar AIK.

–  Jag tycker att det är kul att spela spel, men jag har för lite tid att spela, svarar Mikael Damberg.

Men den närmaste timmen ska han få spela 22 olika spel som klass 4A och 4B har gjort. Först ut är ”Space invadors” av Tyra, Hedda och Felix. I spelet ska man skjuta fotbollar på rymdskepp och Felix gissar att ministern kommer att klara kanske 23 ­poäng – hans eget rekord är 36.

Ministern fick testa 22 olika spel när han besökte Tegelhagens skola. Foto: Lars Pehrson

–  Håll här och så kan du styra när du trycker här, förklarar de för Mikael.

–  Vilket bra och spännande spel, tycker Mikael som lyckas få exakt 23 poäng innan det är game over.

Mikael Damberg berättar att ­regeringen har bestämt att alla skolor i Sverige ska garantera att elever får minst 200 timmar undervisning i teknik under grundskole­tiden, från och med 1 juli nästa år.

–  Det digitala är en del av livet i dag och programmering är ett nytt språk som vi behöver lära oss. Det är en demokratifråga. Och om mer teknik i skolan dessutom kan leda till att fler vill jobba med programmering eller inom teknik så är det bra för Sverige, säger Mikael Damberg.

Ministern byter stol och hamnar framför ett nytt spel.

–  I vårt spel ska man försöka ta ett guldäpple och akta sig för spökena. Det är ganska svårt, förklarar Saga, 9 år.

På Tegelhagens skola är pennor ovanligt, paddor används nästan hela tiden i undervisningen. Foto: Lars Pehrson

Hon har skapat spelet tillsammans med Adam och Benjamin. Spelkonsolen har de byggt själva av papp, folie och sladdar.

–  Man måste hålla i den här ­foliebiten och klicka här. Då går strömmen genom kroppen, förklarar Saga och försäkrar att den låga strömmen inte känns alls.

–  Ska man gå åt fyra håll? Oj, vad snabbt ­spökena åker, de var svåra att undvika, utbrister ­Mikael Damberg.

Dags för foto. ”Kan jag lägga ut det här på min Instagram?” frågar Ebba. Foto: Lars Pehrson
Annons
Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons