”Slopa kravet på att arkivera papperskvitton”

Det är hög tid att anpassa bokföringslagens regler till befintliga tekniska möjligheter och utvecklingen i näringslivet. Med ett slopat krav på arkivering i pappersform skulle exempelvis personal som gör utlägg i tjänsten kunna registrera fotokopior på kvitton direkt i reseräkningssystemet utan att hantera papper, skriver Sofia Bildstein-Hagberg, Svenskt Näringsliv.

Publicerad
Annons

Ett nykommet ställningstagande från Skatteverket har på nytt aktualiserat behovet av att se över de krav som lagen ställer på företagens bokföring. Av ställningstagandet framgår bland annat att pappersverifikationer (taxikvitton, hotellräkningar med mera) som tagits emot av anställda i tjänsten ska behandlas som all annan räkenskapsinformation och arkiveras i sju år. Den som vill göra en elektronisk kopia och slänga originalet kan göra det, men först efter fyra år. Fast då är det nog säkrast att ha gjort själva kopian långt tidigare eftersom vanliga kvitton som alla vet knappast är läsbara efter bara något år.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons