RecensionTeater
Äktenskapligt helvete ekar av nästan-Norén
Tysk stjärndramatiker iscensätter sin egen pjäs – det lovar gott. Men ”Ex” på Riksteatern framstår, trots namnkunniga skådespelare, mest som en verbalt överlastad variant på dockhemskris.
Tysken Marius von Mayenburg gör det inte lätt för sig. Han kommer till Riksteatern med en ny pjäs och en handplockad trio aktörer för att skildra ett äktenskap på som krisar. Komplett med 40-årspanik, livslögner, leda och sexuell frustration. Problemet är att en van och förhärdad svensk teaterpublik har sett det förr via Ibsens, Strindbergs, Bergmans och Albees pjäser. För att inte tala om Lars Norén, som låtit sitt unika språk dissekera mängder av relationer.
Ett vardagsrum, en soffa. Två akademiker, hon läkaren, han arkitekten. Redan den första repliken innehåller en uttalad passiv aggression. Mayenburg har ju skrivit en rad intressanta pjäser förut, starka och bildmässiga. "Ex" är mer pratsam, fylld av klyschor, slagg och självömkan som ska ut och vädras på två timmar blankt. Paret får använda ett bildspråk som Mayenburg älskar att slå sönder. Övertag blir underlägen, och tvärtom. Katalysator är mannens förra flickvän, som lämnat sin pojkvän och nu söker tak över huvudet. Ett par flaskor vin, och spelet kan börja.