”Vi har snarare satsat än sparat oss ur krisen”
Den värsta konjunkturen i bolagets historia. Då väljer Max att trycka på gasen. ”Det har varit lyckosamt, även om det egentligen inte har varit ett lyckosamt år för oss.”
– Det är fantastiskt kul, hedrande och taggande, säger Richard Bergfors om nomineringen till SvD Affärsbragd 2021.
Att Max Burgers blivit aktuella för utmärkelsen just i år tror han är en kombination av att det har gått bra för Max länge, liksom att bolaget tar ett stort ansvar på hållbarhetsområdet.
– Vi växer och det går bra. Och det är inget som har skett det senaste året, utan det är 53 års arbete som började med våra föräldrar.
Samtidigt tror Richard Bergfors att Max hantering av coronakrisen, som han kallar den största krisen någonsin för restaurangbranschen, har bidragit till uppmärksamheten.
– Även om det inte blir det bästa året för oss har vi, jämfört med många andra, klarat oss bra. Vi har snarare satsat än sparat oss ur krisen. Vi har ökat marknadsföringen, ökat antalet restauranger, inte justerat öppettiderna och så vidare.
Bröderna Richard och Christoffer Bergfors sitter på övervåningen på Max restaurang på Medborgarplatsen på Södermalm i Stockholm. Restaurangen öppnade för ganska exakt två år sedan, och från fönstret skymtar både McDonalds och Burger King.
– Under coronakrisen har vi inte gömt oss i någon grotta, snarare tvärtom. Vi har i stället utvecklat vår produkt med digitala beställningsstolpar, bilservering, burgare speciellt framtagna för take away och anpassat oss så att gästerna kan ta sig till Max även om man behöver hålla sig isolerad, säger Christoffer Bergfors.
När restriktionerna infördes förra våren och försäljningen dök, började Max ställa om omedelbart. Bröderna Bergfors ser inte krisen enbart som en nackdel, utan också en möjlighet att ta marknadsandelar.
– McDonalds och Burger King är multinationella och ofta tar det längre tid för dem att reagera, även om de har större muskler, säger Christoffer Bergfors.
På det hela taget tycks den expansiva krisstrategin ha varit lyckad.
– Det tror vi i alla fall, även om vi inte har sett alla siffror från konkurrenterna ännu. Så det har varit lyckosamt, även om det egentligen inte varit ett lyckosamt år för oss. Vi har tappat någonstans omkring en halv miljard kronor i omsättning.
Max har en tydlig grön profil och ett mål är att hälften av försäljningen ska komma från annat än rött kött senast under år 2022.
Samtidigt är marginalerna sämre på gröna produkter. Men intäktstappet under pandemin har inte frestat familjen Bergfors att tillfälligt bromsa på det gröna.
– Vi tar inte tillfället att kortsiktigt göra en vinst, utan tror vi på något så står vi fast vid det och fortsätter kriga. Vi tummar inte på kvalitet, vi tummar inte på långsiktighet, säger Christoffer Bergfors.
Pappa Curt Bergfors är arbetande styrelseordförande i Max och mamma Britta Fredriksson jobbar fortfarande dagligen vid kontoret, om än just nu på distans. Även lillebror Wilhelm Bergfors jobbar i företaget. Att hela familjen är aktiv tror Christoffer Bergfors är nyckeln till att bibehålla entreprenörsandan i det som nu är en mångmiljardkoncern.
– Vi fortsätter med det vi lärde oss redan vid frukostbordet när vi var små om hur man driver business. Långsiktighet, inte maximera vinsten och sälja vidare till någon annan. Det här är ett långdistanslopp, säger han.
Richard Bergfors håller med.
– Det har aldrig varit på kartan att sälja ut hela eller delar av bolaget, även om erbjudanden inte har saknats. Vi delar pappas dröm om att det här ska finnas kvar som familjeföretag i många generationer.
Varför ska läsarna rösta på er i år?
– Vi tummar aldrig på våra värderingar och våra mål, samtidigt som vi tar ett väldigt stort ansvar genom att vara världsledande i vår bransch inom hållbarhetsområdet, säger Richard Bergfors.