Nytänkande jobbannons gav ”chockerande siffor”

Det anrika tyska verkstadsföretaget Ziehl-Abegg använde sig av Tiktok för att hitta personal.
Det anrika tyska verkstadsföretaget Ziehl-Abegg använde sig av Tiktok för att hitta personal. Foto: Ufuk Arslan

Smockfulla flygplatser, vårdköer och fabriker som tackar nej till order. Bristen på kvalificerad arbetskraft slår hårt – och har fått Europas arbetsgivare att gripa till okonventionella metoder i jakten på personal.

Publicerad
Förutom Tiktok arbetar Ziehl-Abegg också med allt från förskolor för att intressera barn till tekniska högskolor där arbetskraften finns.

Förutom Tiktok arbetar Ziehl-Abegg också med allt från förskolor för att intressera barn till tekniska högskolor där arbetskraften finns.

Foto: Ufuk Arslan
Annons

BONN Danssteg som blir virala, glittrigt tonårsmode och grova praktiska skämt har gjort det sociala nätverket Tiktok till ett paradis för unga nätsurfare. Men också för anrika tyska verkstadsföretaget Ziehl-Abegg som tillverkar motorer och ventilationssystem.

I en av företagets första videor på Tiktok dansar och sjunger unga anställda till tonerna av superhiten ”Somebody that I used to know” från 2011. Fast med den egna text: ”I bet You could learn it all”, för det är personal som ska lockas.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons