RecensionKonstutställningar
Hisnande vackert allkonstverk med eko av Kina
Lap-See Lams stora installation på Bonniers konsthall trollbinder med sin komplexitet, poetiska skönhet och sitt omsorgsfulla utförande. Konstnärens styrka är att sömlöst binda samman gammalt och nytt.
Lap-See Lams konst är som en resa i tid och rum. Med personlig bakgrund förmedlar hon erfarenheter av den kantonesiska diasporan. De gamla och nya verken hakar in i varandra och blir portaler till vidunderliga världar, verkliga och overkliga på samma gång.
På sin meritlista har Lap-See Lam bland annat DN:s kulturpris och ett sommarprat i P1, som spännande nog var mer ett stycke radioteater än de självbekännelser som de flesta ”pratarna” brukar leverera. Och visst underlättar det att få en mer omedelbar förståelse av den sammansatta utställningen om man redan känner till de tidigare verken ”Mother’s tongue” och ”Phantom banquet”. Det är dock inte nödvändigt. Det går även utmärkt att upptäcka allting bit för bit på plats. För Lap-See Lams konst är lite som kinesiska askar. Där finns berättelser inuti berättelser. Historiska händelser blandas med drömmar och fantasier. En nyckel, en tunga och ett lyssnade träd återkommer som laddade symboler.