Brasilianska klasskillnader skildrade utan skärpa

Regina Casé och Camila Márdila i "Den andra mamman".
Regina Casé och Camila Márdila i "Den andra mamman". Foto: Folkets bio
Hynek Pallas
Publicerad
Annons

Den centrala scenen i Anna Muylaerts ”Den andra mamman” utspelar sig framför en simbassäng i en trädgård. Hemhjälpen Val (Casé) förklarar för sin tonårsdotter att hon inte får doppa ens en tå i vattnet. ”Tänk inte tanken”, säger Val och laddar bassängen som ett annat Tjechov-gevär.

Bassängen är den symboliska gränsen som måste korsas i det här brasilianska klassdramat med feelgood-knorr, där hushållsregler är lika tydliga som otydliga beroende på vilken sida man står. Val har sedan decennier arbetat för tv-kändisen Bárbara (Teles) och hennes make, den före detta konstnären Carlos (Mutarelli) som sover mest hela dagarna. Hon har uppfostrat deras bortskämde haschrökande tonårsson Fabinho (Joelsas) som är hennes ögonsten. Så en dag anländer Vals egen dotter från provinserna. Den smarta och ambitiösa – och inför överklassen helt respektlösa – Jessica (Márdila) som fått moderns inkomster men inte hennes kärlek. Nu ska Jessica göra inträdesproven till arkitektstudierna och stanna över med mamma i lyxvillan.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons