Annons

Prestigefull utmärkelse för svenska Polestar 2

Foto: Polestar

Lovord och utmärkelser har haglat över Polestar 2 ända sedan lanseringen 2019. Nu finns bilen i fler versioner.

Googles operativsystem Android Automotive är standard i bilen.

Googles operativsystem Android Automotive är standard i bilen.

 Minimalistisk design får Polestar 2 att sticka ut.

Minimalistisk design får Polestar 2 att sticka ut.

Den lyxiga elbilen Polestar 2 blev snabbt en favorit hos den internationella motorpressen. I USA utsågs bilen av Bloomberg till "Best electric vehicle” och i den norska tidningen Dagens Næringsliv beskrevs den som ”årets gladaste överraskning.” Affärstidningen Forbes är också imponerade och summerar bilen som ”En enastående bedrift.”

Polestar 2 har även vunnit flera priser och nyligen utsågs bilen till "Best of the Best" inom produktdesign i den prestigefyllda tävlingen Red Dot Awards. Tidigare har bilen också kammat hem ”The Golden Steering Wheel” inom kategorin medelstora suvar. Priset delas ut av tyska tidningarna AUTO BILD och BILD am Sonntag och är en av de finaste utmärkelserna i Europa.

I norska dagstidningen Dagbladet utsågs den också till årets bil av både en expertjury och av norska folket. Även den amerikanska nättidningen Business Insider utsåg bilen till ”Car of the Year”, ett pris som bilen fick dela tillsammans med Polestar 1.

Googles operativsystem Android Automotive är standard i bilen.

Googles operativsystem Android Automotive är standard i bilen.

 Minimalistisk design får Polestar 2 att sticka ut.

Minimalistisk design får Polestar 2 att sticka ut.

Och det finns mycket att gilla med Polestar 2. Dess säregna och avskalade design gör att bilen sticker ut på vägarna samtidigt som modern teknik och hög prestanda bidrar till en fantastik körupplevelse. Polestar 2 är även den första bilen i världen med Googles operativsystem Android Automotive inbyggt, vilket innebär att flera av Googles appar är helt integrerade med bilen.

Googles operativsystem Android Automotive är standard i bilen.

Finns nu i fler versioner

Polestar 2 fanns från början bara som Long Range Dual Motor. Denna bil är fyrhjulsdriven med 408 hk och har ett vridmoment på 660 Nm, där 0-100 går på under fem sekunder. Med ett batteripaket på 78 kWh får den en angiven räckvidd på upp till 480 kilometer (WLTP*). Dragkrok finns som tillval och denna bil har då en dragkraft på upp till 1 500 kilo.

De två nya versionerna är båda framhjulsdrivna och har fått namnen Standard Range Single Motor och Long Range Single Motor. Den sistnämnda har den längsta angivna räckvidden, nämligen upp till 540 kilometer (WLTP*). Bilens motor har en styrka på 231 hk och ett vridmoment på 330 Nm, där 0-100 går på 7,4 sekunder.

Minimalistisk design får Polestar 2 att sticka ut.

Standard Range Single motor blir den nya instegsmodellen med det minsta batteriet på 64 kWh som ger en angiven räckvidd upp till 440 kilometer (WLTP*). Motorn har en styrka på 224 hk där 0-100 går på 7,4 sekunder.

Det går att få dragkrok som tillval till samtliga versioner och Polestar 2 har då en dragkraft på upp till 1 500 kilo.

Även de nya versionerna har hyllats av motorpressen där bland annat den engelska nättidningen Carbuyer skriver ”Den nya instegmodellen är definitivt en hit och ännu ett stark erbjudande från Polestar.”

Polestar 2 har ett pris från 489 000 kronor. Som tjänstebil går den att få för ett attraktivt förmånsvärde från 2 118 kr/ månad. Priset är beräknat med 50% marginalskatt och gäller från 1 juli 2021.

Annons
Detta är en annons från Polestar, den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion.