RecensionTeater

RepetitionenEn kreativ Julie värd att utsätta sig för

Kaj Ahlgren, Bodil Malmberg, Åke Arvidsson, William Wahlstedt och Thérèse Brunnander  i ”Repetitionen”.
Kaj Ahlgren, Bodil Malmberg, Åke Arvidsson, William Wahlstedt och Thérèse Brunnander i ”Repetitionen”. Foto: Per Bolkert

Håller daterad psykologisk realism och maktfullkomliga regissörer på att tillintetgöra kreativiteten hos den svenska skådespelarkåren? Det frågar Anna Pettersson i en smart och lekfull workshop.

Lars Ring
Publicerad
Annons

Just innan ett spelår börjar på en teater, när teaterchefen meddelar vem som ska spela vad, och med vilken regissör, så är det 20 procent av skådespelarna som jublar, 50 procent som tyst tänker "det får väl gå" och 30 procent som funderar på att sluta – det menar William Wahlstedt som nu står på scenen och diskuterar svensk regiteater och dess hierarkier, fällor och oförmåga att ta in och använda aktörernas egna åsikter, kroppar och erfarenheter.

Skådespelaren och regissören Anna Pettersson har under flera år ägnat sig åt konstnärlig forskning på Stockholms konstnärliga högskola vid sidan av att vara driftig teaterchef på Strindbergs Intima teater. Hon vill undersöka hur regissören tar tillvara skådespelarnas egna uttryck och förmåga – eller blockerar dem. Är skådespelaren bara en marionett, någon som ska bära andras idéer? Hur ska man fånga och bevara den enskildes kreativitet?

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons