Sverige sticker ut när zombieföretagen blir fler

”Man kan inte rädda alla företag”, säger Nils Kühlwein, partner på Kearney i Tyskland och en av rapportens författare.
”Man kan inte rädda alla företag”, säger Nils Kühlwein, partner på Kearney i Tyskland och en av rapportens författare. Foto: Joakim Ståhl

Enligt all affärslogik borde de vara döda och begravda, men tack vare låga räntor och kortsiktiga lån har de klamrat sig fast vid livhanken. De så kallade zombieföretagen blir bara fler – och Sverige sticker ut.

Fredrik Häggman
Publicerad
Annons

Det kan låta som ett slängigt begrepp, men det finns faktiskt en formell OECD-definition för begreppet zombieföretag. Det handlar om bolag som är mer än tio år gamla och som i minst tre år i rad genererar så lite vinst att den inte täcker räntekostnaderna. Bolag som alltså bara håller sig flytande genom kortsiktig hjälp av banker och investerare.

De här företagen blir bara fler, enligt en rapport från konsultbolaget Kearney som årligen granskar förekomsten av odöda företag på börsen i ett 150-tal länder.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons